Inbreng aandachtspunten Zomernota 2015

De slagenwoensdag 10 juni 2015

Raadsvergadering 9 juni 2015

Inleiding
Bij het onderwerp van het vorige agendapunt hebben we als raad onze controlerende taak uitgeoefend door de jaarrekening vast te stellen. Bij dit agendapunt mogen we vooruit kijken en bezig zijn met onze kaderstellende rol. Voor het eerst doen we dat op deze manier in de drieslag: reflectiemoment, zomernota en begroting. De meest belangrijke kaders zijn vastgesteld in de meerjarenbegroting en daar wordt uitvoering aangegeven of dat gaat gebeuren. De ChristenUnie wil het college vanavond vier aandachtspunten meegeven voor de zomernota.

Decentralisaties

Het eerste aandachtspunt betreft de drie decentralisaties. Het is een grote operatie om deze zaken over te hevelen naar de gemeente. Het brengt ook onzekerheid mee voor ons als gemeente op financieel gebied. We kennen allemaal de rekenmodellen die de revue zijn gepasseerd. In de zomernota en begroting zal hierover wellicht meer duidelijkheid komen. Wij hebben nu geen zicht op de uitwerking daarvan. Wel geven we het college mee dat wanneer hier keuzes in gemaakt moeten worden in de eerste plaats aandacht te besteden aan de sociale component. Dit staat boven de financiële component.

De Slagen

Het tweede aandachtspunt betreft een “woonwijk in aanbouw” in onze gemeente: De Slagen. We hebben in deze raad met enige regelmaat hierover gesproken. De problematiek is bekend. Bewoners in De Slagen worden al jaren geconfronteerd met een onafgebouwde omgeving. Dit tast het woongenot van bewoners aan. Natuurlijk is het zo dat wanneer je een woning koopt in een wijk die nog in aanbouw is, je moet accepteren dat de straten niet vanaf het eerste moment geplaveid zijn. De overlast in De Slagen duurt echter al vele jaren. Als gemeente zijn we afhankelijk van de ontwikkelaar die tot het afbouwen van de Slagen de zeggenschap en verantwoordelijkheid over de wijk heeft. Wij willen voorstellen om in de zomernota een krediet beschikbaar te stellen voor het leefbaar en bewoonbaar maken van De Slagen. Wellicht doen we daarmee een bepaalde desinvestering omdat de ontwikkelaar daarvoor verantwoordelijk is. De ChristenUnie vindt dit echter acceptabel gelet op de jarenlange overlast die de bewoners van De Slagen ervaren. Graag zien we dit terug in de zomernota en de begroting.

Locatie Dienstencentrum

Enige tijd geleden kwam in de media naar voren dat het Dienstencentrum in Staphorst-Noord tegen de vlakte gaat. We weten dat het college in gesprek is met zorgaanbieders voor de ontwikkeling van een eventueel nieuw Dienstencentrum. Inmiddels heeft De Berghorst zich min of meer teruggetrokken uit deze plannen omdat het voor hen te langzaam ging. Wij vinden het belangrijk dat er duidelijkheid komt wat er met deze locatie gebeurt. Om die reden willen we dat er in 2016 een ontwikkelingsplan komt voor deze locatie.

Recreatie en Toerisme

Het vierde aandachtspunt. Nog een paar weken en dan begint voor veel mensen de vakantie. En dat staat voor velen staat dat synoniem aan recreatie. Erop uittrekken naar andere plaatsen of genieten van datgene wat de eigen regio heeft te bieden. Ook de gemeente Staphorst is een bestemming om te recreëren. Voor de eigen inwoners, maar ook voor toeristen. Daarbij denk ik aan de gebieden Staatsbos, het Reestdal en De Olde Maten. Maar ook qua cultuur hebben we veel te laten zien in onze gemeente met bijvoorbeeld Museum Staphorst en tijdens de Staphorstdagen en De Munnikenweek.

Als gemeente Staphorst hebben we een beleidsnota Recreatie en Toerisme. Dit beleidsplan liep tot 2014. Wij vinden het tijd om een goede evaluatie van deze beleidsnota te maken en een nieuw beleidsplan op te stellen. Graag zien we dit opgenomen in de zomernota.

ChristenUnie Staphorst

Dik Vedder

Alwin Mussche

Klaasje Lier

Luuk Hoeve

Reacties op 'Inbreng aandachtspunten Zomernota 2015'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.