Bezoek 2 CU-PS 18-1-19.jpgzaterdag 19 januari 2019

Samen met een afvaardiging van de ChristenUnie Provinciale Staten en het Waterschap, hebben onze wethouder, Alwin Mussche, en raadslid, Klaasje Lier, een bedrijfsbezoek gebracht aan melkveebedrijf Visscher aan de Afschuttingsweg te Rouveen.
Dit bezoek is in het kader van de provinciale staten verkiezingen op 20 maart a.s.

Onder de nostalgische naam “de Zuideindiger Stee”, leiden Klaas Jan (46) en Mariëlle (45) Visscher een biologisch melkveebedrijf. Samen hebben ze 4 kinderen. We mochten kennismaken met een van de zonen die volop meedraait en toekomstplannen heeft om dit familiebedrijf in de toekomst voort te zetten.

In 2010 heeft dit echtpaar de mogelijkheid gekregen om het bedrijf van Visscher sr. over te nemen. Ze geven aan erg blij en dankbaar te zijn dat ze deze mogelijkheid kregen.

In 2012 is besloten om biologisch te gaan boeren. Dit gaat niet van de één op de andere dag. Deze omschakeling vraagt, naast verschillende aanpassingen en omvormen, ook tijd. In een tijdsbestek van ruim twee jaar is het bedrijf biologisch geworden. Sinds drie jaar wordt er met een robot gemolken. De eerste elektrische robot in de gemeente Staphorst! De elektriciteit wordt door middel van 45 zonnepanelen opgewekt.

Tevens heeft het bedrijf een onderwaterdrainage systeem waardoor het mogelijk is om te voorkomen dat de grond inzakt, met name in droge periodes. Ook hierin is het bedrijf vooruitstrevend. Deze drainage is een pilot, en nav de uitkomsten zal bekeken worden hoe rendabel dit systeem werkt.

Ze zijn er nog niet; er zijn nog meer plannen om het bedrijf verder te ontwikkelen. Het streven is om volkomen zelfvoorzienend te worden. Een mooi voorbeeld als melkveehouder in de gemeente Staphorst!

Aan de boerenkeukentafel is, onder het genot van een heerlijk kopje koffie, een Staphorsterrolletje en gezelligheid, de middag afgesloten.

Wat mooi dat we een kijkje mochten nemen op dit bedrijf. De verhalen te horen. Het enthousiasme te beleven. We kijken terug op een enerverende, leerzame, maar vooral ook gezellige ontmoeting met de familie Visscher!

Klaas Jan en Mariëlle: bedankt!!

Klaasje Lier

Reacties op 'Bedrijfsbezoek CU- Provinciale Staten en het Waterschap aan melkveebedrijf Visscher'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.