#opdefietse Adullum gehandicaptenzorg - Streekheim en Horstheim

Alberto.jpg
Door Alberto Schra op 18 juni 2021 om 16:13

#opdefietse Adullum gehandicaptenzorg - Streekheim en Horstheim

Op een stralende donderdagmorgen is de fractie van de ChristenUnie op bezoek geweest bij de nieuwe locatie van Adullam, Streekheim. In het hart van ons dorp Staphorst staat sinds enige tijd een nieuw gebouw met zorgappartementen waar in totaal 32 bewoners wonen. Vier afdelingen met een centrale huiskamer met daaromheen acht appartementen.

Het is een schitterende locatie geworden waar het fijn toeven is voor de bewoners. Gezamenlijk koken ze op de woongroepen en indien gewenst kunnen ze zich ook terugtrekken in hun eigen appartement, dat voorzien is van een keuken, een zithoek, eigen sanitair en natuurlijk een bed om te slapen.

We hebben kennis gemaakt met de locatieleider en met een van de teamleiders. Bevlogen zorgmedewerkers, die ons enthousiast hebben rondgeleid door het nieuwe appartementengebouw. Ook hebben we de verschillende onderdelen van het dagactiviteitencentrum Horstheim bekeken, de inpakafdeling, de linnenkamer en de bakkerij. U kunt hier bijvoorbeeld een lekkere bokkenpootjestaart bestellen: volgens een cliënt-medewerkster de lekkerste taart van allemaal!

Adullam 4aDaarnaast is er in de nabijheid de zorgboerderij Druivenstein, de kinderboerderij Samenzo en de kringloopwinkel de Horstenaar. Stuk voor stuk locaties waar gemotiveerde cliënten iedere dag aan het werk zijn en hun bijdrage aan de maatschappij leveren.

We hebben verder een goed gesprek gehad met de locatieleider en de teamleider waarin ze ons vertelden hoe de bewoners daar met elkaar wonen, het dagritme, de zorgverlening door de medewerkers en hoe de bewoners op een goede manier kunnen integreren in onze samenleving. Ook de impact van de covid-19 pandemie hebben ze aan ons duidelijk gemaakt.

Opvallend is het grote aantal vrijwilligers dat betrokken is bij deze zorgorganisatie: van de boodschappen-vrijwilligers, die de wekelijkse, grote boodschappen doen, tot de vele chauffeurs die de cliënten van heinde en ver ophalen voor hun dagactiviteiten en ze aan het einde van de dag weer terugbrengen.

Voor de ChristenUnie is een inclusieve samenleving van het grootste belang: dat gaat van toegankelijkheid voor iedereen tot er echt zijn voor elkaar: zodat inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking gewoon onderdeel zijn van onze samenleving en ook voluit mee kunnen doen.

We vonden het fijn om hier als fractie zo hartelijk welkom te zijn en we willen Adullam vriendelijk bedanken voor de gastvrijheid.