Stovonde en op-en afritten A28

Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 27 mei 2021 om 22:08

Stovonde en op-en afritten A28

Afgelopen dinsdag stond de bespreking van de verkenning van capaciteitsvergroting van de stovonde opnieuw op de agenda van de raad. In oktober 2020 deed het college een voorstel aan de raad om deze verkenning uit te voeren. De reden waarom dit voorstel naar de raad kwam was het alsmaar drukker worden verkeer in die omgeving. Enerzijds zorgt dit voor een steeds minder veilige situatie. Juist op deze plek waar veel fietsers, automobilisten en vrachtverkeer elkaar veelvuldig kruisen. Daarnaast loopt Staphorst mogelijk tegen nog een ander probleem aan. Doordat het verkeer, vooral tijdens de spits niet snel genoeg kan doorstromen, verwacht Rijkswaterstaat problemen op de A28.

Daar zouden files door kunnen ontstaan op de snelweg. Met als gevolg dat Rijkswaterstaat een zienswijze heeft ingediend op de plannen die Staphorst heeft met de ontwikkeling van het nieuwe industrieterrein De Esch IV. Uitbreiding van de industrieterreinen zal zorgen voor nog meer verkeer op deze plek van ons dorp. Denk daarbij ook aan de uitbreiding van De Slagen. Staphorst groeit! Onze bedrijven doen het goed en ook veel van onze inwoners willen graag in onze gemeente blijven wonen. Daar zijn we blij mee en ook wanneer we kijken naar onze bedrijventerreinen voelen we ons gezegend met een economie die goed draait.

De keerzijde van dit succes is echter het alsmaar drukker wordende verkeer. En daar zullen we als gemeente ook echt mee aan de slag moeten. Het kan niet zo zijn dat wij hierdoor in onze groei worden belemmerd. Niets doen is geen optie meer. Al meer dan 20 jaar wordt er in de raad gesproken over de verplaatsing van de op- en afritten. Tot nu toe zonder succes. We blijven in een cirkel ronddraaien. In de loop van de tijd zijn er veel ideeën geopperd en onderzocht, maar het lukte niet om een gedragen plan boven tafel te krijgen, die ook nog eens door Rijkswaterstaat zou worden goed gekeurd. Ja, het grote plan, de totale verplaatsing van de op- en afritten, wordt door Rijkswaterstaat wel positief ontvangen. Helaas, wordt deze verplaatsing door de rijksoverheid gezien als een “lokale wens” die lokaal moet worden opgelost. En daarmee is het onmogelijk voor de gemeente Staphorst om dit uit te voeren, de kosten zijn te hoog.

Tijdens de bespreking van het voorstel van het college om de capaciteitsvergroting van de stovonde, heeft de ChristenUnie zich hierover kritisch uitgelaten. Onze fractie heeft het vergroten van de stovonde  ‘dweilen met de kraan open’ genoemd. Natuurlijk, vergroten zou een oplossing kunnen zijn, vooral om opstoppingen te voorkomen. Maar dat draagt niet bij aan de oplossing van het belangrijkste probleem, de verkeersveiligheid. Om die te verbeteren, moet je de kraan dicht draaien of in ieder geval beheersbaar open zetten. Het vergroten van de capaciteit van de stovonde zou er alleen maar voor zorgen dat de veiligheid voor onder andere onze schoolgaande kinderen, nog verder zou verslechteren en dat is iets waar de ChristenUnie nooit aan mee zou kunnen werken. We zijn daarom blij met de conclusie van deze verkenning, om af te zien van het vergroten van de capaciteit van de stovonde. Er is maar één manier om de verkeerstromen te verminderen, en dat is de verplaatsing van de op- en afritten.

Schets A28Samen met de SGP hebben wij bij de begrotingsvergadering in november 2020 een motie ingediend om het college op te roepen om de haalbaarheid en betaalbaarheid van een halve verplaatsing van de op- en afritten te onderzoeken d.m.v. een quickscan. Dit heeft het college samen gevoegd met de verkenning naar het vergroten van de capaciteit van de stovonde. En daar zij we blij mee, omdat je daarmee niet alleen kijkt naar de doorstroming van het verkeer daar te plaatse, maar veel meer naar het voorkomen van nog meer verkeer in de omgeving van de stovonde. Nu kunnen we er over discussiëren of het college deze motie op de juiste manier heeft uitgevoerd. In onze ogen heeft het college dit wel iets te groots gezien. Het doel van de motie was een sobere, gefaseerde verplaatsing waarbij het huidige viaduct Dekkersweg zou gebruikt worden. We zijn hier gisteravond niet teveel op in gegaan, juist omdat de verkenning wel heeft gezorgd voor een handvat om een volgende stap te zetten in het werken naar een haalbare en betaalbare oplossing wat betreft de verplaatsing van de verkeerstromen in het hart van Staphorst.

Hoe nu verder? Samen met CDA en SGP hebben wij het raadsvoorstel aangepast door een amendement in te dienen. Dit amendement kreeg ook de steun van Gemeentebelangen. We hebben de opdracht voor de verkenning van het verlengen van de oprit concreter gemaakt en we hebben besloten dat we een projectgroep gaan oprichten om zo deze kwestie doelgerichter en slagvaardiger op te kunnen pakken. We gaan er de komende tijd graag en met nieuwe energie mee aan de slag.

Lees de bijdrage in de raad van 25-05-2021