#OpdeFietse: Stichting Welzijn Staphorst

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 22 mei 2021 om 12:52

#OpdeFietse: Stichting Welzijn Staphorst

Afgelopen donderdagavond hebben Klaasje Russcher en Jan Carlo Bos een “Op de Fietse’ bezoek gebracht aan Stichting Welzijn Staphorst in het Dienstencentrum.

SWS, een welzijnsorganisatie die zich inzet voor alle inwoners van 24 jaar en ouder. Met zes bevlogen medewerkers en, niet te vergeten, meer dan 130 vrijwilligers tijdens één van de activiteiten in Staphorst, Rouveen of IJhorst!

Na een warm welkom hebben de bestuursleden en medewerker enthousiast verteld over de vele en belangrijke welzijnsactiviteiten. Neem bijvoorbeeld Automaatje, waarbij inwoners -tegen een kleine vergoeding- elkaar vervoeren naar de winkel of het ziekenhuis. Een activiteit die steeds meer aandacht krijgen en groeit. We hebben ook gesproken over een nieuw initiatief met Carinova: Het Klaverblad. Het Klaverblad is een ontmoetingsplek in het Dienstencentrum op woensdagmorgen voor dorpsgenoten met beginnende geheugenproblemen. Om elkaar te ontmoeten, even een spelletje te doen, maar ook om het thuisfront even te ontlasten. Van deze activiteiten en samenwerkingen gaat ons fractiehart sneller kloppen.

Op de fietse1Ook de impact van Corona is besproken. Als het gaat om gevoelens van eenzaamheid en het gemis van onderlinge contacten. SWS heeft de rollen omgedraaid; zelf actief op pad en aanbellen bij inwoners om te vragen hoe het gaat!

Gelukkig worden nu de eerste fysieke activiteiten weer (voorzichtig) opgepakt.

Uiteraard is ook de locatie Dienstencentrum en Poeleweg besproken. Op dit moment voert het College van B&W een onderzoek uit naar de toekomst van het Dienstencentrum in Staphorst en Poeleweg in IJhorst.

Het bestuur heeft het belang van een goed/nieuw onderkomen onder de aandacht gebracht, met hun voorkeur voor een nieuw onderkomen op de huidige locatie.

Als fractie onderschrijven we een voorziening -zo hebben we aangegeven-op deze locatie, in het centrum van het dorp, naast de Berghorst is. Dat is, wat ons betreft, echt een essentiële en toegevoegd waarde voor sociaal maatschappelijke activiteiten. Een goed gekozen locatie draagt namelijk bij aan het slagen van activiteiten. Vorig jaar hebben we in de raad het zo benoemd: onderzoekt alles, maar behoudt het goede!

De uitkomst van dit onderzoek met betrekking tot het Dienstencentrum wordt overigens binnenkort verwacht in de gemeenteraad.

Het was mooi om op zo’n manier met elkaar in gesprek te zijn en bijgepraat te worden over de organisatie/activiteiten. En wat ons betreft mogen we trots en zuinig zijn op de SWS, met deze medewerkers en alle vrijwilligers die zich inzetten voor ons en onze samenleving.

Meer info:
fractie@staphorst.christenunie.nl