Begroting van 2020

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 16 november 2019 om 20:59

Begroting van 2020

De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad meerdere keren zich beziggehouden met de begroting van 2020. Een begroting met tekorten, met zaken die niet meer worden uitgevoerd, met geld voor nieuwe medewerkers, maar ook met verhoging van de OZB en toeristenbelasting. Er is veel over gesproken, geschreven en gediscussieerd. Niet alleen in de raadszaal of in het gemeentehuis. Ook thuis aan de keukentafel of op visites kwam de financiële situatie van Staphorst regelmatig ter sprake.

Afgelopen dinsdagavond heeft de gemeenteraad in meerderheid de begroting voor volgend jaar vastgesteld. Meerdere fracties hebben ook tegen de begroting gestemd. Als fractie van de ChristenUnie hebben we ingestemd met deze begroting. Omdat we vinden dat we trots en zuinig moeten we zijn op ons dorp en ons daar ook mede verantwoordelijk voor voelen. Dat we ook ons ‘huishoudboekje’ op orde moeten brengen. Wat ons betreft hebben we inhoudelijk goed en  onderbouwde keuzes gemaakt in deze begroting. We maken daarbij ook gecontroleerd gebruik van onze reserves en we vinden het verantwoord  om een extra financiële bijdrage van onze inwoners te vragen.

Maar welke overwegingen hebben hierin meegespeeld? Hoe hebben we ons standpunt onderbouwd en welke visie en doelen hebben we, als fractie van ChristenUnie, in de afgelopen maanden hierbij voor ogen gehad. We hebben het voor u op een rij gezet in "De begroting van 2020!"