Starterslening. Een goed idee of juist niet?

Starterslening.jpg
Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 15 maart 2024 om 18:00

Starterslening. Een goed idee of juist niet?

In de raadsvergadering van 12 maart 2024 werd er in de gemeenteraad een debat gevoerd over de Starterslening. De aanleiding was een brief van onze Jongerenraad Staphorst, die aandacht vroeg voor deze regeling. Jarenlang is er goed gebruik gemaakt van deze regeling, maar hij moet nodig worden herzien. De belangrijkste reden is dat de maximale waarde van een woning op dit moment € 225.000,00 mag bedragen, wil een jongere in onze gemeente van deze regeling gebruik maken. Nu weten we allemaal dat er onder dat bedrag helaas niets meer te koop is binnen onze gemeente. En daarmee is de huidige regeling onbruikbaar geworden.

In mijn omgeving hoor ik meer dan eens dat hardwerkende jongeren soms net een klein bedrag tekort komen om een felbegeerde eigen woning te kunnen kopen. Een klein steuntje in de rug kan voorkomen dat een mooie woning net buiten hun bereik ligt en dan steeds vaker wordt betrokken door iemand zonder binding met onze gemeente. Als ChristenUnie vinden we het jammer dat daardoor onze eigen jongeren, ónze inwoners, buiten de boot dreigen te vallen. Net iets tekort omdat niet iedereen een geldschieter binnen de familiekring heeft, en omdat niet iedereen een partner vindt om samen een eerste woning te kunnen kopen.  In deze situaties kan een Starterslening de kans bieden om de eigen vleugels uit te slaan en een eigen stekje te bemachtigen.

Is een Starterslening de enige oplossing voor ons woningtekort? Zeker niet. We moeten volop aan de slag en elke mogelijkheid aangrijpen om méér en goedkoper te bouwen. Een Starterslening kan in bepaalde gevallen zeker helpen en ook voorkomen dat inwoners die het liefst een koopwoning willen betrekken, jarenlang een huurprijs moeten betalen die hoger is dan het maandbedrag van een gemiddelde hypotheek.

Komende maand debatteert de gemeenteraad van Staphorst opnieuw over dit onderwerp en wordt er een besluit genomen. We zijn benieuwd naar jullie mening!

Meilof Troost
m.troost@staphorst.nl