#Opdefietse: Maatschap Boessenkool-Hol

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 4 februari 2022 om 19:00

#Opdefietse: Maatschap Boessenkool-Hol

Vanmorgen hebben Jan Carlo Bos en Klaas Piel een #opdefieste bezoek gebracht aan Maatschap Boessenkool – Hol. Aan de keukentafel hebben we een gesprek gevoerd met Jeroen, Alinda en Peter over ontwikkelingen binnen hun bedrijf, de gevolgen en impact en over de agrarische sector.

Aanleiding van het bezoek waren de verschillende nieuwsberichten over de rechtszaak die is aangespannen door de milieuorganisatie MOB. In totaal zijn 33 boerenbedrijven betrokken in deze rechtszaak. Ook de vergunning die de familie/maatschap Boessenkool -Hol in 2018 heeft gekregen van de provincie Overijssel wordt aangevochten door de MOB.

Afgelopen dinsdag vond de rechtszitting plaats. We hebben met elkaar gesproken over de onmacht en onzekerheid. En we begrijpen dat: je zorgt ervoor dat je voldoet aan alle regels en je krijgt een vergunning van de Provincie. Je denkt dat je goed bezig bent en toch komt er grote onzekerheid. Met enorme impact. Voor henzelf en voor het bedrijf, op vele gebieden. En dat is niet te onderschatten.

Opdefietse fam Hol 2aEn deze ontwikkelingen staan niet op zichzelf. De boeren doen hun best, maar het wordt hun bijna onmogelijk gemaakt om hun werk te kunnen doen. Door allerlei (doorgeslagen) regels die worden bedacht en opgelegd en later weer veranderen. Wat ons betreft moet duidelijkheid en zekerheid worden geboden: een goed toekomstperspectief, waarbij boeren kunnen doen waar ze goed in zijn.

Het was goed om met elkaar te spreken. Om te horen wat er speelt en hoe het wordt beleefd. Ook om hen een hart onder de riem te steken. Klaas Piel, kandidaat raadslid en zelf agrariër in Rouveen; ‘Als lokale politiek moeten we onze krachten bundelen. Het is daarbij belangrijk dat we de stem van onze boeren laten horen: hun verhaal moet verteld worden. Het zou mooi zijn wanneer ook andere politieke partijen zich daarbij aansluiten’

#naarelkaarluisteren