Holocaust Namenmonument

Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 27 januari 2022 om 20:00

Holocaust Namenmonument

Vandaag, 27 januari, is het de jaarlijkse Internationale Herdenkingsdag van de Holocaust.   Op deze dag herdenken we de holocaust, waarbij door genocide ongeveer 6 miljoen Joden zijn omgekomen. Op deze dag herdenken we ook de andere slachtoffers van de naziperiode. En juist in deze week kregen wij van het college de mededeling dat Staphorst alsnog ook een financiële bijdrage gaat leveren aan het Holocaust Namenmonument. In maart 2014 had het toenmalige college aangegeven dit niet te willen doen. Ons huidige college is op dit besluit teruggekomen en daar zijn we blij mee.

De ChristenUnie heeft tijdens de raadsvergadering van 5 oktober jl. aangegeven waarom het belangrijk is dat Staphorst op het besluit van destijds terugkomt. We hadden kennisgenomen van de lijst van gemeenten die wél een bijdrage hebben geleverd aan dit monument. In tegenstelling tot Staphorst staan onze buurgemeenten Zwartewaterland, Dalfsen, Steenwijkerland en Zwolle wél vermeldt op de lijst van bijdragende gemeenten.

Holocaust Namenmonument 1Staphorst kende geen echte joodse gemeenschap in de oorlogstijd. Er woonden tijdens de Tweede Wereldoorlog 2 Joden in onze gemeente, beiden gedeporteerd naar een vernietigingskamp, waar één persoon, de 48-jarige Emanuel Roos, dit niet overleefde.

Toch heeft deze trieste geschiedenis daarnaast wel een andere belangrijke link met onze gemeente. Binnen onze gemeentegrenzen waren namelijk 3 werkkampen waar ongeveer 340 Joden waren tewerkgesteld, Kamp Conrad, Beugelen en ook ‘t Wiede Gat. Daarom is het volgens de ChristenUnie niet juist dat Staphorst eerder heeft aangegeven dit project niet te willen ondersteunen. Het gaat om een relatief kleine investering waarmee een belangrijk signaal wordt afgegeven. Staphorst laat daarmee zien dat het belangrijk is dat er wordt geïnvesteerd in bewustwording over deze periode. De feiten uit deze tijd doorgeven, ja dat is zeker belangrijk, maar veel belangrijker is het dat wij werkelijk beseffen wat zich destijds heeft voorgedaan. Niet alleen het weten, maar veel meer de bewustwording van de grootschaligheid van deze verschrikkelijke operatie in die tijd. Wie de nieuwsberichten vandaag een beetje volgt weet dat kennis over deze periode ook vandaag nog steeds van groot belang is.

Tijdens de genoemde raadsvergadering heeft de ChristenUnie het college opgeroepen om alsnog een bijdrage te doen aan het Holocaust Namenmonument. De oproep werd omarmd door fracties van de PvdA, Gemeentebelangen en de SGP.

Op het Holocaust Namenmonument staan 11 namen van mannen en vrouwen die in onze gemeente zijn geboren. 11 mensen die hier in onze gemeente hebben leren kruipen, lopen en praten. Die hun eerste stappen hebben gezet in Staphorst en uiteindelijk hun laatste stappen deden toen ze de gaskamers werden binnen gedreven. Als ik me dát probeer voor te stellen, dan besef ik weer iets beter de enorme wreedheid van deze verschrikkelijke periode.

We zien de laatste jaren steeds meer aandacht voor deze periode ontstaan binnen onze gemeenschap.  Een paar voorbeelden: scholen worden betrokken bij het onderhouden van oorlogsmonumenten in de gemeente, er worden monumenten ontworpen en geplaatst op plaatsen waar vliegtuigen zijn neergestort. Mooie initiatieven waardoor die geschiedenissen worden doorverteld aan onze jongeren. En ook: een werkgroep die bezig is met een monument bij ’t Wiede Gat. Zomaar een paar mooie voorbeelden die we van harte toejuichen. Initiatieven die aan aanspreken en dicht bij de werkelijkheid van onze inwoners staan.

Meilof Troost

ChristenUnie Staphorst