‘Gevende’ liefde!

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 19 december 2020 om 16:44

‘Gevende’ liefde!

Eind oktober werden wij als familie geconfronteerd met een verdrietige situatie waarbij de vrouw van mijn vader, mijn stiefmoeder, was uitbehandeld. De doktoren konden geen hulp meer bieden. Ze wisten niet hoelang het kon gaan duren; enkele dagen, een week, een paar weken? Het was onbekend. Ze wilde graag naar huis. Er was 24 uur zorg nodig. Ook ’s nachts. En dat in een tijd van corona.

We kwamen in contact met de Nederlandse Patiënten Vereniging, de NPV. Een landelijke organisatie, die ook een afdeling kent in Staphorst/Rouveen. Met een beetje schroom: het was voor mij een onbekende vereniging. Het klonk voor mij ook wat algemeen en ‘verder weg’; een Nederlandse Patiëntenvereniging. Ten onrechte zo bleek: de NPV heeft veel leden en vrijwilligers in ons dorp! Dorpsgenoten die klaar staan om anderen een helpende hand te bieden.

De NPV kon ons ondersteuning bieden in terminale nachtzorg. En de vrijwilligers van de NPV in Staphorst kwamen. Ieder op een avond. Ze bleven een hele nacht wakker en zaten aan haar bed. Ze spraken met haar en bij de start van de dag schreven ze hun ervaringen van de nacht in een notitieblokje en gingen vervolgens terug naar hun eigen huis/gezin. De wereld weer in. Na tien dagen was de ondersteuning niet meer nodig…..

Het zijn de donkere dagen voor Kerst. Maar hoe anders is het dit jaar. Het aantal besmettingen loopt weer op. Afgelopen week is een harde lockdown ingegaan. Onze bewegingsvrijheid wordt (noodgedwongen) ingeperkt. Allerlei traditionele kerstactiviteiten gaan niet meer door: geen laatste snerttraining bij de voetbalclub, geen eindejaarborrels en geen kerstconcert van ons Staphorster Mannenkoor.

Maar ja, met alle respect, dat is nog te overzien. We weten ook dat er diepere zorgen  en vragen zijn. Waarbij de warmte van het feest van Kerst dit jaar veel killer aanvoelt en deze dagen nog donkerder lijken. Omdat er zorgen zijn over het voortbestaan van bedrijven en winkels, over een inkomen of over onze gezondheid.

Er wordt gelukkig hard gewerkt aan de bestrijding van het virus. Door wetenschappers en medici. De berichten geven aan dat we in het nieuwe jaar kunnen starten met de bestrijding van het virus. We zijn dankbaar voor de kennis en de zorg.

En toch moet ik in deze dagen vaak terugdenken aan de vrijwilligers van de NPV. Inwoners uit onze gemeente. Ze staan niet op de voorgrond, ze maken geen onderscheid, ze doen het pro-deo: met aandacht en ‘gevende’ liefde! Ik ben ervan onder indruk geraakt. Ik vind het mooi dat in onze Staphorster samenleving verenigingen als de NPV actief zijn.

We treffen onze voorbereidingen voor de Kerstdagen. Maar blijven we dan ook aan elkaar denken? Blijven we elkaar ook ‘gevende’ liefde schenken? Even een belletje of even een kaartje. Juist in deze bijzondere tijd….

In deze donkere dagen, vol met zorgen en vragen, is er feest van hoop en verwachting. Een feest waarbij eens, in een donkere nacht in het veld van Efrata, plotseling een stem  klonk: Wees niet bang, Ik verkondig u grote blijdschap! Kerst: het feest van het Licht; de geboorte van Jezus, onze Redder.

Immanuel, God zij met ons!

Ik wens jullie allemaal, namens onze fractie, hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling!

Jan Carlo Bos
ChristenUnie Staphorst