Verkeersveiligheid

Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 13 oktober 2020 om 22:29

Verkeersveiligheid

Eind vorig jaar is er onder andere door de ChristenUnie een opdracht gegeven aan het college om met inwoners, winkeliers en bedrijven in gesprek te gaan over hoe we het doorgaande vrachtverkeer uit ons centrum zouden kunnen weren. Ons college is daarmee aan de slag gegaan. Er zijn gesprekken gevoerd met de ondernemers en ook is er een enquête uitgezet onder onze inwoners. Daar is massaal gehoor aan gegeven. De ChristenUnie is daar erg blij mee, omdat wij ervan overtuigd zijn dat de meest praktische oplossingen worden bedacht door onze eigen, betrokken gemeenschap.

Het resultaat hiervan is sinds een aantal weken te zien wanneer je over de Industrieweg of de Westerparallelweg rijdt. Het voorste deel aan de zijde van de Gemeenteweg is afgesloten voor vrachtverkeer, waardoor vrachtwagens die van en naar het industrieterrein gaan niet meer over de Diek mogen rijden. Later wanneer de Oosterparallelweg bij de Gorterlaan is aangepast, zal ook het voorste deel van deze weg worden afgesloten voor vrachtverkeer.

Dit een mooi voorbeeld van een oplossing die weinig geld kost en toch voor een mooie verbetering van de verkeersveiligheid zorgt.

Afgelopen maand is het fietspadenplan besproken en ook aangenomen door de raad. Ook bij het ontwikkelen van dit plan konden onze inwoners hun mening geven en ook hier was de betrokkenheid groot. Hierbij was de vraag: waar hebben wij in onze gemeente fietspaden nodig waarbij de verkeersveiligheid wordt verbeterd en welke schakels ontbreken tussen verschillende fietspaden die al zijn aangelegd. Het laatste is dan vooral gericht op recreatieve fietsers. De ChristenUnie onderschrijft het belang van goede toeristische fietsroutes. Maar wat ons betreft is dit belang minder groot dan lokale veilige routes. Het belang van veilige fietsroutes rondom en naar de scholen kunnen we niet genoeg benadrukken. Onze kinderen, de kinderen uit onze dorpen moeten veilig naar school kunnen fietsen.

In het fietspadenplan wordt ook melding gemaakt van de zaken die de gemeente doet om kinderen op een veilige manier aan het verkeer te laten deelnemen. Er worden verschillende zaken gedaan samen met de basisscholen (ANWB Streetwise, veilig omgaan met landbouwverkeer, het verkeersexamen) en ook zijn er activiteiten voor het voortgezet onderwijs.

Een belangrijke wijze om de verkeersveiligheid te verbeteren ligt in de handen van ons volwassenen.Denk daarbij aan het in acht nemen van de maximumsnelheid. Maar ook: vermijd tijdens het in- en uitgaan van de scholen de wegen rondom de scholen. Vaak kun je door een klein stukje omrijden voorkomen dat je je tussen de vele fietsers door moet manoeuvreren. En breng en haal de kinderen zo min mogelijk met de auto. Dat is goed voor de verkeersveiligheid én ook nog eens voor je eigen gezondheid. Ook dit zijn goede voorbeelden die geen geld kosten en toch zorgen voor meer verkeersveiligheid.