Onze verantwoordelijkheden

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 5 oktober 2020 om 14:56

Onze verantwoordelijkheden

Onze mooie gemeente Staphorst, waar we zo trots op zijn, was onderwerp van gesprek in de afgelopen dagen. Werkelijk iedereen had er een mening over. Het beeld dat dit weekend in de media over Staphorst is ontstaan is niet fraai, en doet bovendien geen recht aan de gemeente, de inwoners én aan de kerken.

Religieuze bijeenkomsten zijn in de noodverordening uitgezonderd van de maatregel waarin maximaal 30 personen mogen samenkomen. Mits aan de registratieplicht en de gezondheidscheck wordt voldaan, gelden geen beperkingen in de bezoekersaantallen. Wij begrijpen dat de Hersteld Hervormde Kerk afgelopen zondag binnen deze regels heeft gehandeld.

Kerken moeten zorgvuldig en verantwoordelijk met deze vrijheid omgaan. Kerken zijn, net als vele anderen, daarin zoekende. Met hoeveel kerkleden kunnen wij in ons kerkgebouw plaatsnemen? En kunnen wij als gemeente zingen, of juist niet? Wat is verstandig, wat is verantwoord? Vragen die kerkbesturen zelf moeten beantwoorden. En daar ligt ook de verantwoordelijkheid.

We zien dat de keuzes wrevel met zich mee brengen. Er is onbegrip, boosheid. Voetbalclubs en horeca worden beperkt in bezoekersaantallen en lezen over grotere aantallen bezoekers in kerken.  ‘Waarom zij wel en ik niet?’ is een veelgehoorde vraag. Des te meer een opdracht aan ons allemaal om onze verantwoordelijkheid te nemen en te handelen naar de maatregelen. Deze ochtend werd bekend dat kerken vrijwillig teruggaan naar dertig mensen per dienst. Ook zal er niet meer samen gezongen worden. Dat liet minister Grapperhaus weten nadat hij had overlegd met het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken. Het is nu aan de kerkbesturen om hier invulling aan te geven.

We moeten terug naar het ‘wij’. Naar de saamhorigheid. Naar waar het werkelijk om gaat: het bestrijden van het virus. Daar is draagvlak voor nodig, dat kunnen we alleen mét elkaar. Het doel van de maatregelen is om het virus te bestrijden. Dáár gaat het om. Ook in Staphorst. De maatregelen werken alleen als we deze met elkaar opvolgen.

Daarin ligt een verantwoordelijkheid voor iedereen: voor u, voor mij, voor ons, voor de overheid en voor de kerken.