Beweeg- en sportvisie Staphorst

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 23 mei 2020 om 14:33

Beweeg- en sportvisie Staphorst

“Mensen, beweeg!” Dat is de oproep van Nederlands meest bekende beweegprofessor Erik Scherder. Deze hoogleraar klinische neuropsychologie en bewegingswetenschappen heeft veel onderzoek gedaan naar onze hersenen en de belangrijke rol die bewegen daarin speelt. Wellicht een  open deur: maar het is van essentieel belang dat we in beweging zijn en blijven, zo concludeert Erik Scherder.  Bij de behandeling van de startnotitie hebben wij vorig jaar er voor gepleit om eerst een  visie op te stellen alvorens over te gaan tot een uitvoeringsplan. In een visie ligt immers het antwoord op de vraag: waar gaan we voor? Wat willen we bereiken?  Wat is onze stip op de finishlijn?

De nieuwe beweeg- en sportvisie ligt nu voor ons. En de oproep van Erik Scherder klinkt terug in deze visie. We moeten met elkaar investeren in een gezond en vitaal gemeente Staphorst! En dan niet alleen in verenigingsverband, maar ook ongeorganiseerd zoals we dat noemen; door te fietsen, te wandelen of hard te lopen. Sport en bewegen draagt bij aan een goede gezondheid, aan verbondenheid binnen verenigingen en het is ook leuk, nou ja meestal leuk, om te doen. Wat ons aanspreekt is dat deze visie en uitvoeringsprogramma samen de sportverenigingen en –aanbieders is opgesteld. En het samen ontwikkelen leidt ook tot nieuwe verbanden. Ik pak twee mooie voorbeelden eruit: we gaan onze gemeentelijke sportaccommodaties, die overdag vaak leeg staan, breder inzetten voor andere doelgroepen en we onze krachten bundelen in een huldiging van onze kampioenen. ‘Sport verbroedert’! Met elkaar wordt een stip op de horizon gezet.

Maar het effect van onze visie en plannen wordt bereikt in het verschil tussen woorden en daden. (zin herhalen). En daar maak ik mij wat zorgen over. Want hoe voorkomen we dat we blijven hangen in deze mooie woorden en mooie plannen. De thema’s en uitvoeringsprogramma staan vol met allerlei bestaande en nieuwe initiatieven. En op zichzelf is dat prachtig en geeft ook energie. Maar ik lees dat veel zaken nog nader onderzocht moeten worden of een vervolgaanpak hebben. En in het uitvoeringsprogramma (dank voor het toezenden) zie ik dat 18 (!) van de 22 speerpunten al in het jaar 2020 starten. Natuurlijk kunnen deze plannen verschoven worden of hebben betrekking op meerdere jaren. Maar probeer realistisch te zijn. Want hoe vaak zeggen of denken we niet, en ik betrek het maar even op mijzelf, morgen ga ik zeker weer even een rondje hardlopen. En ik probeer al jaren om 5 kilometer in 20 minuten te rennen, wat nog steeds niet lukt, met als gevolg dat na drie keer hardlopen de schoenen voor een poosje weer in de kast gaan. Onze vraag aan de wethouder, in hoeverre onderkent hij deze hoge ambitie, maar waakt hij er wel voor dat deze zaken tot uitvoering gaan komen. Is het mogelijk dat we eind volgend jaar een stand van zaken krijgen in de uitvoering van deze plannen?

Een tweede punt is dat we, wat ons betreft, positieve intenties moeten belonen of stimuleren. Ik zou daarom ervoor willen pleiten dat het college onze Beleidsregel Sportsubsidies worden aangepast op deze visie. Want mijn inziens kunnen we daarmee bijvoorbeeld stimuleren dat volwassenen meer gaan sporten of jongeren ook blijven sporten.  Is de wethouder bereidt om samen met de sportverenigingen en –aanbieders de inhoud van deze beleidsregel (binnen de bestaande financieel kaders) tegen het licht te houden en daar waar mogelijk aan te passen?

Tot slot, het volgende. We hebben een groot diversiteit aan sport- en beweegactiviteiten in onze gemeente. En daar mogen we best trots op zijn. En wij willen onze waardering voor onze sportverenigingen en hun besturen uitspreken,  voor aanbieders van sportactiviteiten en evenementen, voor de trainers, voor de leiders, voor de onderhoudsploegen. Want zij zorgen er toch – meestal belangeloos-  voor dat wij of onze kinderen kunnen sport en bewegen. Zij vormen een belangrijke schakel in uitvoering van onze beweeg- en  sportvisie.

Wij kunnen instemmen met deze beweeg- en sportvisie. Het zijn mooie plannen, ideeën en intenties zijn goed. Maar probeer een tempo aan te houden die te  volgen is, alleen dan gaan we met elkaar de finish halen en wie weet dat ik ooit nog een keer 5 kilometer in 20 minuten kan hardlopen.