Vrijheid is geen vanzelfsprekendheid!

IMG_0109-2.JPG
Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 7 maart 2020 om 20:09

Vrijheid is geen vanzelfsprekendheid!

Komende maand hopen we te herdenken dat onze gemeente 75 jaar geleden is bevrijd. In de media horen en zien we volop berichten voorbij komen over dit onderwerp. Over de daadwerkelijke bevrijding, maar ook over de verschrikkingen die daarmee gepaard gingen. Ook in onze gemeente zijn diverse werkgroepen aan de slag gegaan om hier aandacht aan te besteden. Erg belangrijk!

Zelf ben ik ver na de oorlog geboren. Toen ik jonger was leek De Tweede Wereldoorlog een verhaal uit een ver verleden. Nu lijkt het relatief dichterbij en bedenk ik meer en meer dat de oorlog eigenlijk helemaal niet zo lang geleden is.

Het heeft de levens van onze grootouders voor een groot deel bepaald en gevormd. De verhalen van de ooggetuigen uit die tijd ontroeren mij. Vaak hebben de mensen er hun leven lang niet over kunnen praten. Het verdriet, de verschrikkelijke ervaring was té groot. Je leest het in de ogen van deze mensen wanneer ze er nu over vertellen. Alsof het gisteren is gebeurd. De indrukwekkende gebeurtenissen die in hun geheugens zijn gegrift. Heel hun houding spreekt van verdriet. Juist dat is het wat mij raakt.

Het is bijzonder waardevol dat ze deze verhalen nu wél delen. Voor henzelf als verwerking van het verleden, maar uiteraard ook voor ons, de volgende generaties, om er van te leren. En dat er veel interesse is voor deze gebeurtenissen, is geen vraag. Dat blijkt wel uit de steeds grotere belangstelling voor jaarlijkse Dodenherdenking bij het monument op het marktterrein.

Nu bijna 75 jaar later zijn er al steeds minder ooggetuigen in leven. Daarom is het van grote waarde dat de echte verhalen van toen door hen worden verteld en worden gehoord door onze jongeren. Dat zegt zoveel meer dan de geschreven verhalen uit geschiedenisboeken. Tegen de ouderen zou ik daarom willen zeggen: vertel de ervaringen van toen. Het is echt van groot belang dat wij weten wat er toen is gebeurd. Zodat wij de waarde van vrijheid leren verstaan en er dankbaar voor zijn. Vrijheid is immers geen vanzelfsprekendheid!