St. Patricks Day

Alberto.jpg
Door Alberto Schra op 17 maart 2023 om 21:00

St. Patricks Day

Vandaag is het St. Patrick’s Day: de nationale feestdag van Ierland. 17 Maart is de sterfdag van Patricius, die de patroon is van kuipers, mijnwerkers, smeden en het vee en hij beschermt tegen ongedierte, veeziekte en het kwaad.

Patricius heeft een belangrijke rol gespeeld in het kerstenen van het heidense Ierland. Hij volgde daarvoor de priesteropleiding in Auxerre, het toenmalige Gallië.

Hij wordt vaak afgebeeld met een klaverblad in z’n hand, als symbool voor de goddelijke Drie-eenheid van het katholieke geloof.

St. Patricks day 1Bij St. Patrick’s Day kleurt Ierland groen. Feestgangers dragen meestal groene kleding en men kan op deze dag bijvoorbeeld groen bier kopen.

Ik moest eraan denken toen ik afgelopen woensdagavond en donderdagochtend de kaart van Nederland langzaamaan groen zag worden: provincie na provincie werd veroverd door de groene kleur van BBB. Het leek wel St. Patrick’s Day. En niet alleen in het noorden en oosten van het land, maar ook in het westen. Zoals het nu lijkt is de partij van Caroline van der Plas in alle provincies de grootste geworden. Van harte gefeliciteerd, BBB!

En dat is een heel duidelijk signaal, niet alleen vanaf het platteland en haar bewoners maar ook vanuit de meer stedelijke provincies.

Ik hoorde vandaag minister Piet Adema op de radio zeggen: "Het maakt mij duidelijk dat Nederland heeft uitgesproken dat er perspectief voor de boeren moet komen."

In de gemeente Staphorst voelen, denken en weten we dat al heel lang. Eigenlijk al sinds het begin van de boerenprotesten. Ik schreef er al eens een uitgebreid opinieartikel over in 2021. En ook daarna heeft de gemeenteraad van Staphorst regelmatig haar zorg geuit over het ontbreken van dat perspectief.

Ook voor mijn partij, de ChristenUnie, is er werk aan de winkel. Vanuit de gemeente Staphorst zullen wij niet ophouden om onze zorgen, onze visie en de gedachten vanaf ons platteland te blijven delen met de provinciale én landelijke fractie en ook met onze minister Adema. Blijf met je lokale volksvertegenwoordigers in gesprek hierover! We komen graag naar je luisteren. We kunnen dit alleen oplossen als we naar elkaar luisteren: aan tafel! Benader ons en spreek ons aan, bel/mail/app ons. De contactgegevens vind je hier.

Foto: Door Nheyob - Eigen werk, CC BY-SA 4.0