Uitbreiding Haven Meppel

Meilof.jpg
Door Meilof Troost op 25 februari 2022 om 20:00

Uitbreiding Haven Meppel

De afgelopen weken werd er in de media gesproken over de wens van Meppel om het havengebied uit te breiden op het grondgebied van Staphorst. Het grondgebied van Staphorst wat als braakliggend terrein werd bestempeld. Dit beeld heeft ons gestoord, omdat dit geen recht doet aan dit waardevolle gebied.

Volgens de gemeente Meppel heeft Meppel geen keus en moet deze uitbreiding er komen. Als fractie van de ChristenUnie zijn wij nog niet overtuigd van de noodzaak en de vraag die daarbij van belang is: “Welk voordeel hebben de inwoners van Staphorst bij de uitbreiding van de Meppeler haven?” En met welke nadelen krijgen we te maken? Deze vragen dienen eerst beantwoord te worden en wanneer de antwoorden ons voldoende overtuigen, kunnen we verder praten over wellicht een uitbreiding van het havengebied.

Vooralsnog zien we dit voordeel nog niet, maar hebben we vragen en zien bezwaren om aan de uitbreiding mee te werken.

Voor de genoemde uitbreiding van het Meppeler havengebied wordt gekeken naar het grondgebied van de gemeente Staphorst. En wel naar het oudste stukje Staphorst, het gebied waar het dorp Staphorst zijn oorsprong heeft. De plek waar de eerste kerk en boerderijen hebben gestaan en onze verre voorouders hebben gewoond en gewerkt. Hier liggen onze ‘roots’, onze wortels.

Daarnaast is het gebied nu een belangrijk gebied voor onze landbouw. De ontwikkeling van de haven heeft mogelijk ook gevolgen voor de stikstofruimte in onze gemeente. De landbouw in Staphorst krijgt de komende jaren te maken met een flinke opgave op het gebied van emissie-reductie. Een uitbreiding van de haven zal extra emissie geven die ook zal neerdalen op het grondgebied van Staphorst. Dat gaat ten koste van stikstofruimte voor de landbouw

Het gebied is ook een voorbeeld van hoe natuurbeheer en landbouw hand in hand kunnen gaan. De grond wordt nu via agrarisch natuurbeheer beheerd en dat is voor boer en natuur een goede combinatie.

Vanuit deze drie invalshoeken hebben wij een aantal vragen aan het college gesteld. We zijn benieuwd naar de huidige stand van zaken, vooral ook naar de gevolgen van deze ontwikkelingen t.a.v. het stikstofdossier. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor de archeologische waarde van dit gebied.