#Opdefietse: Staphorst Noord

CU-Logo-Staphorst-Impact-in-Cirkel-RGB.png
Door ChristenUnie Staphorst op 15 februari 2022 om 12:00

#Opdefietse: Staphorst Noord

Onder het mom ‘Vertel ‘s’ bezoekt de ChristenUnie Staphorst in de komende weken alle kernen in onze gemeente om met inwoners en vrijwilligers in gesprek te gaan. Wat houdt hen bezig? Wat gaat er goed? Of waar maken zij zich juist zorgen over? Afgelopen zaterdag was de start in Staphorst – Noord. We praten u even bij.

Opdefietse 1

De dag zijn we gestart met een kop koffie en een gesprek met het bestuur van Wijkraad Staphorst Noord. Midden in de wijk, op het speelveld aan de Prins Bernhardstraat en Oranjestraat. Albert Wielink, Klaas Huls en Paula Foppen hebben ons bijgepraat over de ontwikkelingen in de wijk. Over het proces en plan van Vechthorst aan de Oranjestraat, de ontwikkelingen van flexwoningen aan Generaal Eisenhowerlaan en het plan Dienstencentrum. We hebben ook stil gestaan bij de speelvoorzieningen en de meerwaarde van de buurt-preventieapp. Goed om elkaar op zo’n manier te spreken en bijgepraat te worden over de ontwikkelingen in de wijk.

Vervolgens hebben we een gesprek gehad met buurtbewoners van het Dienstencentrum aan de Berkenlaan. Aanleiding zijn de plannen van de gemeente/Vechthorst voor nieuwbouw op de locatie van het Dienstencentrum. Deze plannen zijn in de afgelopen tijd ontwikkeld, wat voorziet in een nieuw dienstencentrum met 25 appartementen. Over de planschetsen zijn buurtbewoners geïnformeerd en ook gevraagd om hun reactie te geven. En aan de opkomst van de buurtbewoners kun je merken dat het leeft onder de omwonenden. Er kwamen kritische geluiden op de plannen. Kortgezegd: het plan is te massaal en heeft een te grote inbreuk op de privacy.  Ook maken ze zich zorgen als het gaat om parkeren en groen. We hebben stilgestaan bij het afgelopen proces en de bespreking van de plannen in de raad. En juist wanneer er kritische signalen zijn is het goed om elkaar te spreken om te horen wat er gezegd wordt.

Opdefietse 3

Na het bezoek aan het Dienstencentrum hebben we staatssecretaris Maarten van Ooijen ontvangen in onze gemeente. Onderdeel van het bezoek was een gesprek met onze Jongerenraad. Met elkaar hebben we gesproken over de woningbehoefte van jongeren, alcohol- en drugsbeleid en de ontwikkelingen daarin, over het leenstelstel en welke impact corona maakt op het leven van jongeren. De jongeren hebben tal van ontwikkelingen, ideeën en ook oproepen aan de staatssecretaris meegegeven. Om mee te nemen naar Den Haag.

Opdefietse 4

De fietstocht werd in Staphorst-Noord afgesloten met een bezoek aan de SV Staphorst. Met twee bestuursleden - Jantje van der Sluis en Berlina Russcher – hebben we gesproken over de gymnastiekvereniging. Een vereniging van ruim 400 leden met veel verschillende activiteiten van jong tot oud. We hebben ook stil gestaan bij de impact van corona op de vereniging, de inzet voor de komende jaren en de behoefte aan goede sportfaciliteiten.  Mooi om te horen hoe actief ze als vereniging zijn en proberen een zo breed mogelijk aanbod aan te bieden.

We zijn onderweg. De eerste etappe van onze fietstocht hebben we afgerond. Komende zaterdag, 19 februari, gaan we naar IJhorst.

#naarelkaarluisteren