Excursie Aalstal IJhorst

Alberto.jpg
Door Alberto Schra op 2 oktober 2021 om 14:41

Excursie Aalstal IJhorst

Kort voor de zomervakantie kreeg de gemeenteraad van Staphorst een brief van Sportvisserij Oost-Nederland met als onderwerp “Aalstal IJhorst”. Als hengelsporter en lid van de Staphorster Hengelaars Vereniging spits je dan de oren. In 2015 is de aalstal in samenwerking met diverse partijen, op initiatief van de Natuurbeschermingsvereniging IJhorst – Staphorst e.o., gereconstrueerd.

Al in de Middeleeuwen werd de aalstal gebruikt als vangtuig voor vis. De opbrengst behoorde tot de emolumenten van eerst de pastoor en later de dominee. In 1831 ging de aalstal verloren, door hoge waterstanden. Dat de vis duur betaald wordt gold destijds ook: Herbouw van de aalstal zou 300 gulden kosten. Een aanslag op de totale begroting van kerk, die in totaal 768 gulden bedroeg. De stal is nooit herbouwd. Wel is in 1837 besloten om in plaats van deze emolumenten-regeling de dominee een extra jaarlijkse betaling van 12 gulden te geven, ter compensatie van de opbrengst van de vis. In dat jaar werd deze visvangstmethode bij Koninklijk besluit verboden.

Het afgelopen jaar heeft vrijwilligers onderhoud gepleegd aan de aalstal. De opstelling is verbeterd en er is een ontsnappingsroute gemaakt voor de visotter, zodat deze de aalstal veilig kan verlaten. Deze renovatie is bekostigd door de Sportvisserij Oost-Nederland.

Aalstal 1

Op een zonovergoten vrijdagmiddag eind september was een gedeelte van de ChristenUnie-fractie aanwezig bij het lichten van de fuik. Na een boeiende, historische vertelling over de aalstal en de schitterende omgeving van het Reestdal door Gerard van den Berg wordt de fuik omhooggehaald door een team van vrijwilligers.

Aalstal 2

Zou er wat in zitten..? ’t Is niet veel… nog minder dan de vorige keer… Oh wacht, ja toch! Een mooie vangst!

Aalstal 3

Nadat alle vissen zorgvuldig gemeten en geregistreerd zijn worden ze achter de fuik weer losgelaten in de Reest.

Mocht u ook een keer willen kijken? Op vrijdagmiddag 8 oktober is dit nog mogelijk. Om 16:30 wordt de fuik dan gelicht.

Namens de ChristenUnie-fractie,

Alberto Schra