Doe normaal!

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 21 april 2021 om 17:00

Doe normaal!

Het is eigenlijk te idioot voor woorden! En ik kan er ook gewoon pissig van worden. Laat ik het gewoon zo maar even benoemen. Ik  spreek over het verhaal van Maxim en Lida Howhannisjan. Een echtpaar van 82 en 74 jaar, afkomstig uit Armenië en al meer dan 26 jaar woonachtig in onze gemeente. Eerst in Rouveen en later in Staphorst. Vorige week hebben we in de krant kunnen lezen dat dit echtpaar in onze gemeente wordt getreiterd door kinderen en pubers. En dan praten we niet over een keertje kattenkwaad uithalen. Nee, stelselmatig treiteren.

Lida en Maxim: ze hebben veel meegemaakt, inwoners van onze gemeente Staphorst, aardige mensen, kerkelijk meelevend. Van alles al geprobeerd om het treiteren tegen te gaan, maar niets helpt. En dan maakt me dit verhaal oprecht verdrietig, pissig met ook een gevoel van schaamte. In onze gemeente Staphorst, onze dorpsgenoten! Dat kan echt niet!

Gelukkig zag ik ook dat dit artikel op sociaal medium veel bijval krijgt. Met ook hartverwarmende reacties. En daar ben ik blij om. Laat het zijn als een steun voor Lida en Maxim. Dat ze ook weten dat er inwoners om hen heen staan!

We hebben gisteravond in de gemeenteraad aandacht voor de situatie gevraagd. Ook het college deelt de boosheid en teleurstelling. Daarbij hebben ze aangegeven op basis van deze berichten met de politie en het gezin in gesprek te treden. En dat is een goede stap.

Tegelijkertijd is dit verhaal ook een oproep aan ons allen, als inwoners van Staphorst. Elkaar treiteren en pesten kunnen en mogen we niet laten gebeuren. Trek een streep! Niet in elkaars woonomgeving, niet op het werk of in de klas/op het schoolplein. Spreek elkaar, ook als ouders, jong en oud, daar op aan.  En tot de kinderen en jongeren; voel jij je aangesproken? Stop ermee.

Laten we, in deze tijd die al moeilijk en lastig genoeg is, juist positieve aandacht voor elkaar hebben. Want ik weet: zo kunnen we ook zijn in onze gemeente Staphorst.

Jan Carlo Bos
ChristenUnie Staphorst