Woningbouw Rouveen-Zuid

Luuk.jpg
Door Luuk Hoeve op 9 maart 2021 om 21:50

Woningbouw Rouveen-Zuid

Het college heeft gevraagd om een voorbereidingskrediet voor de woningbouw Rouveen-Zuid. Via een motie, op initiatief van de ChristenUnie, heeft de raad gevraagd om een bestemmingsplan op te stellen om snel te starten met woningbouw in Rouveen Zuid. Er moet eerst nog een ruimtelijk- en een stedenbouwkundig plan opgesteld worden (uitgangspunten beeldkwaliteit, bestemmings- en  beeldkwaliteitsplan). Voor de planvorming en het uitvoeren van benodigde onderzoeken wordt een krediet van €240.000,- gevraagd. Uiteindelijk vloeien de kosten via de grondexploitatie terug naar de gemeente.

De ChristenUnie stelt het krediet graag ter beschikking, zodat snel gestart kan worden met het opstellen van het ruimtelijk plan voor de nieuwe woonwijk Rouveen Zuid en dat daarna zo snel mogelijk gestart kan worden met de woningbouw.IMG_7491b.JPG

Twee zaken wil de ChristenUnie alvast onder de aandacht brengen:

1. Wij vragen op voorhand aandacht voor wegen en ontsluiting van Rouveen Zuid. Wij willen graag op de hoogte gehouden worden en pleiten ervoor dat de raad op voorhand meegenomen wordt in de planvorming rondom wegen en ontsluitingen.
  2. Buy-to-let, oftewel, je koopt een woning om er niet zelf te gaan wonen, maar om die te gaan verhuren. In de gemeente Staphorst  komt dit verschijnsel ook voor. Een woning als investering en niet om er zelf in te gaan wonen. Wij vragen op voorhand aandacht voor deze ontwikkeling en willen dat de gemeente onderzoekt hoe wij voorwaarden kunnen stellen aan kopers.  Aan de voorkant voorwaarden stellen om Buy-to-let te voorkomen. Een koper van een kavel moet ook daadwerkelijk zelf in de woning gaan wonen.
  • In de beantwoording geeft de wethouder aan dat hij positief staat tegenover het betrekken van de raad bij het plan en de te plannen wegen en ontsluitingen. Ook de inwoners worden betrokken en kunnen nu al wensen opgeven.
  • Ten aanzien van Buy-to-let geeft de wethouder aan dat bij Rouveen West en in IJhorst al voorwaarden gelden, maar hier extra aandacht aan wil schenken.

Rouveen-Zuid.jpg

Dit gebied is aantrekkelijk voor investeerders.