Klimaatadaptie

Door Alberto Schra op 4 februari 2021 om 22:42

Klimaatadaptie

NH Kerk 3.jpg

Vandaag is het 4 februari. Vanmorgen gaf de weer-app op mijn telefoon een waarschuwing: mogelijk hinder door overstroming. Het water bereikt in de IJssel momenteel waterstanden die we de laatste 10 jaar niet meer meegemaakt hebben. De uiterwaarden en buitendijkse gebieden lopen vol met water. Nu ben ik niet direct bang dat we in Rouveen natte voeten zullen krijgen. Het waterschap houdt de dijken goed in de gaten en voor zover ik weet is er geen sprake van achterstallig onderhoud.

NH Kerk 4.jpgOp deze dag in 1825, 196 jaar geleden, braken de dijken bij Vollenhove en Zwartsluis. Door de hoge waterstand in combinatie met springtij joeg het water van de Zuiderzee het Zwarte Water in. Ook achterstallig onderhoud aan de dijken door economische recessie heeft een rol gespeeld.

Het was een dramatische dag voor Staphorst. In de gevel van de Hervormde Kerk in Rouveen zit een koperen plaat waar de hoogte van het water te zien is. Ik ben er even wezen kijken. Deze plaat zit op bijna twee meter hoogte. 21 dorpsgenoten verdronken bij deze ramp. De schade was enorm.

Ik moest hieraan denken toen we afgelopen dinsdag in de gemeenteraad spraken over klimaatadaptie: hoe passen we ons aan aan het veranderende klimaat. Dan gaat het over waterveiligheid, zoetwater en ruimtelijke adaptie. Hiervoor is landelijk het Deltaprogramma opgesteld. Van 2015 tot 2050 wordt er 25 miljard euro geïnvesteerd in de versterking van dijken, de zoetwatervoorziening en het klimaatbestendig en water-robuust inrichten van de omgeving. Iedereen kent nog wel de beelden van vorig jaar, waarbij het marktplein en diverse straten blank stonden na een flinke hoosbui.

Jarenlang was het waterschap erop gericht om het vele water zo snel mogelijk af te voeren richting de zee. Met de droge zomers van de laatste jaren lijkt het meer de kunst om het water zorgvuldig vast te houden teneinde de grondwaterstand op peil te houden gedurende de zomer.

En de gevolgen van de droge zomers hebben gevolgen, vooral voor de landbouw. Tijdens de hete zomers verdroogt het grasland en de maisoogst heeft er zwaar onder te lijden gehad.

NH Kerk 2.jpgDe ChristenUnie Staphorst vindt het belangrijk dat alle urgente en aanzienlijke effecten van klimaatverandering voor onze gemeente besproken en behandeld worden. Het gaat dan over de effecten van wateroverlast, droogte, hittestress en overstroming voor wonen en werken, de natuur en recreatie en niet in de laatste plaats voor de boeren. Zij hebben misschien nog wel het meest te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Denk maar aan droogte en de veenweidegebieden met hun eigen specifieke uitdagingen.

We gaan er ons sterk voor maken dat alle deze thema’s de juiste aandacht zullen krijgen om zo ons Staphorst klaar te maken voor een klimaatveilige toekomst.