Over ballonnen en ander zwerfvuil

Alberto.jpg
Door Alberto Schra op 14 februari 2019 om 20:09

Over ballonnen en ander zwerfvuil

In de raadsvergadering van 12 februari 2019 diende de SGP een motie in om het oplaten van ballonnen te verbieden.

Namens de ChristenUnie Staphorst reageerde Alberto Schra hierop met het volgende betoog:

De ChristenUnie is blij met de door de SGP ingediende motie. Het is goed dat middels deze motie de aandacht wordt gevestigd op het oplaten van ballonnen. Want als je er goed over nadenkt is het een vreemde gewoonte om argeloos of bewust ballonnen de lucht in te laten gaan. Gelukkig zijn ook steeds meer maatschappelijke organisaties in onze gemeente zich hiervan bewust en bedenken even feestelijke alternatieven, waarbij de planeet en alles wat daarop leeft geen geweld wordt aangedaan.

Maar het gaat hier natuurlijk niet om het opleggen van een norm: geen ballonnen meer oplaten. Nee, hier zit meer achter: het gaat hier om een dieperliggende waarde: namelijk de waarde om met elkaar zwerfvuil tegen te gaan. De ballon op deze foto kwam ik onlangs tegen tijdens een wandeling rondom de Veldschuur in de Olde Maten. Iets verderop liepen schapen te grazen…

Want we kunnen wel tegen elkaar zeggen om geen ballonnen meer op te laten, maar we moeten ook tegen elkaar zeggen dat het asociaal is om de verpakking van een fastfoodmaaltijd rücksichtslos uit je autoraam te smijten. Nee, neem je afval mee naar huis en gooi het in de daarvoor bestemde kliko’s.

En als je tijdens een wandeling een stuk zwerfvuil tegenkomt, wees dan dienstbaar aan onze planeet en neem dit mee en gooi het in de dichtstbijzijnde vuilnisbak. Dat is ook het principe van de Jan Vosdag in IJhorst: als buurt samen ervoor zorgen dat je dorp schoon blijft. En het samen opruimen van zwerfvuil zorgt voor verbinding en saamhorigheid. Welke buurten en dorpsverenigingen nemen dit voorbeeld van de Dorpsraad IJhorst/Lankhorst over? Want: Elke dag een #Zwerfie van de straat rapen geeft een goed gevoel.

Om ons hierbij te helpen is er Litterati. Litterati is een online project waarbij gebruikers met behulp van een app op hun telefoon zwerfafval opruimen én in beeld brengen. Via een kaart op de website litterati.org kun je zien hoeveel zwerfies er bij jou in de buurt al opgeruimd zijn. In heel Nederland zijn dat er al 822.000. In Zwolle staat de teller op 2.000.

Volgens mij kunnen we dat in Staphorst beter: Stel jezelf ten doel om iedere dag een stuk zwerfvuil op te ruimen: maak er een zwerfie van (dat is een selfie van zwerfvuil) en laat via de Litterati app weten waar je dit aangetroffen hebt. Stop de zwerfie vervolgens in de dichtstbijzijnde afvalcontainer of neem het mee naar huis.

Want alleen met de kracht van de samenleving kunnen we het zwerfvuil probleem oplossen!