Coalitieakkoord ‘Vertrouwen in dynamisch Staphorst’

Coalitieakkoord-2woensdag 14 mei 2014

Raadsvergadering 13 mei 2014
Voorzitter, de ChristenUnie is blij, maar bovenal dankbaar, dat wij na 4 jaar van afwezigheid weer deel uit mogen maken van het dagelijks bestuur van onze mooie gemeente. Wij hebben misschien achteraf gezien het dagelijks bestuur van de gemeente Staphorst niet eens zo gemist, oppositie voeren heeft ook zijn charme, maar wij werden de afgelopen 4 jaar in het College wel gemist. Mede daarom is het, zeker nu volgens vele deskundige de belangrijkste jaren in tijden eraan staan te komen, van groot belang dat wij ook weer aan het stuur zitten.

Voorzitter de kiezers hebben gesproken op 19 maart en 3 partijen kwamen daar als winnaars uit naar voren.  Wel is waar de ene met wat meer winst dat de andere, maar toch. . . .  winst is winst. Dus het lag ook voor de hand dat deze 3 partijen het voortouw zouden gaan nemen om te proberen samen een coalitie te gaan vormen.

Voorzitter,  de coalitie onderhandelingen waren stevig en soms heftig, maar altijd in goede harmonie met elkaar en wij als ChristenUnie hebben ondanks alles toch steeds vertrouwen  gehouden in een goede afloop. Immers alle drie partijen waren van mening dat het anders moest dan de afgelopen 4 jaren.

Ik citeer het coalitieakkoord: “De partijen zijn voornemens een nieuwe start te maken, met goede verhoudingen, wederzijds vertrouwen en correcte intenties”, mooier kan ik het toch niet zeggen.

Toen wij de eerste keer aan tafel zaten met de formateur en deze vroeg wat wij belangrijk vonden wilde ik hem ons verkiezingsprogramma overhandigen. Dat was echter niet de bedoeling volgens hem, want die had hij zelf wel en vervolgens hebben we 2 avonden lang ons verkiezingsprogramma geciteerd.

Er zou veel te zeggen zijn over deze onderhandeling, ik zou er een heel spannend verhaal van kunnen maken, zeker als de afloop nog niet bekend zou zijn,  maar de formateur en ook mijn voorgangers hebben al uitvoerig gesproken over het proces.

Echt samenwerken vergt vertrouwen, goede afspraken, loyaliteit en de oprechte wil om er ook samen uit te komen

Onze rol in dit proces is eigenlijk het duidelijkst zichtbaar aan de plaats van onze fractie hier in de raadszaal. Wij zitten niet voor niets tussen de fractie van de SGP en het CDA.  Ook tijdens de onderhandelingen zaten we letterlijk maar ook figuurlijk tussen deze twee partijen.

Ook bestond mijn rol uit het af en toe roepen van, “kom op mensen, het is maar politiek”, als we dan weer een keer wat te diep gingen.

Misschien is dit ook wel de reden,dat ik benoemd ben tot de officiële twitteraar van deze coalitie, voorwaar toch niet niks als kleinste fractie. Het tekent de sfeer van de onderhandelingen dat men mij dit grote succes gunde.

Ook kan ik hier in alle beslotenheid vanavond wel een klein nieuwtje verklappen, zelfs  mijn eigen fractie is hiervan niet op de hoogte, maar op één moment heb ik op het punt gestaan om de onderhandelingen te staken en weg te blijven. Dat was het moment dat we van de formateur een nieuwe uitnodiging ontvingen voor de volgende vergadering op maandag 5 mei, met als aanvangstijdstip half 8  ’s morgens, dus zeg maar gemakshalve, midden in de nacht.

Toen was voor mij echt de grens bereikt. Immers een ieder die mij een beetje kent, weet dat ik ’s morgens voor 9 uur, normaal gesproken niet aanspreekbaar ben en je mij zeker niet voor 09.00 uur kunt betrappen op enige zinnige opmerkingen, en ja, ik hoor u denken, ook na 09.00 uur komt dat wel eens voor, maar toch verdenk ik mijn mede onderhandelaars ervan mijn zwakke punt, de formateur in zijn oren te hebben gefluisterd en mij zo probeerden te breken.

Gelukkig is het bij deze ene nachtelijke vergadering gebleven en waren de volgende vergaderingen weer op ons normale tijdstip, zo rond 1 uur ’s avond afgelopen.

Voorzitter tot zover over het proces en ik wil bij deze ook mijn secondant Alwin Mussche bedanken voor de steun.

Ook wil ik hier mijn dank uitspreken naar Lubbert en Jacob, voor hun constructieve houding bij de onderhandelingen en in de richting van de formateur en zijn secondant Marien voor hun inzet.

Voorzitter ik heb het al eerder gezegd, er is voor de ChristenUnie spraken van een droomakkoord. En dat zeg ik niet alleen maar, omdat nagenoeg al onze wensen zijn terug te vinden in dit coalitieprogramma, maar het heeft wat betreft de ChristenUnie fractie ook een wat diepere betekenis.

Voor de verkiezingen hebben wij regelmatig uitgesproken dat het sociale moest in Staphorst. Je kunt niet alleen blijven roepen, we moeten allemaal meedoen, mouwen opstropen en aanpakken of we moeten de kracht van de Staphorster samenleving mobiliseren. Allemaal waar en een goed uitgangspunt, maar we leven wel in een gebroken wereld waar veel mensen, door wat voor oorzaken dan ook, niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Niet iedereen heeft een vangnet in zijn of haar omgeving, bijvoorbeeld bij de familie, bij de buren of de kerk.

Er zullen altijd burgers afhankelijk blijven van de overheid en dan moeten wij als overheid een schild zijn voor de zwakken in de samenleving. Nu de zorg voor ouderen en voor de jeugd, maar ook voor de arbeidsongeschikten en werklozen op het bordje van de gemeente komt, is het belangrijk dat we een goed sociaal beleid hebben hier in Staphorst.

De ontwikkelingen die op de gemeente afkomen op het Sociaal domein zullen alle inzet vergen de komende jaren. De genoemde taken op het gebied van werk, zorg en jeugd, die tot nu toe werden uitgevoerd door het Rijk en de provincie, zullen door de gemeente moeten worden uitgevoerd met minder geld.

Voorzitter en daarom zijn wij als ChristenUnie zo blij met dit akkoord. Ik zal u een paar voorbeelden noemen:

Allereerst het instellen van een Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten, of wel het DFMA fonds. Een steuntje voor die personen die al geruime tijd van een bijstandsuitkering of van een minimum uitkering moeten leven. En die ook graag bv hun kinderen met een schoolreisje mee willen zien gaan, of misschien wel een zwemabonnement aan hun kinderen gunnen. Ook dit is van groot belang voor een gezonde participatie in de Staphorster samenleving.

Maar ook door het faciliteren met ambtelijke ondersteuning van de WMO raad is van groot belang in deze tijd dat er steeds meer taken op het bordje van de WMO raad komen. Wij als raad hebben immers veel belang bij goede adviezen van de WMO raad.

Ook zal eindelijk het college moeten komen met een beleidsnota voor vrijwilligers en mantelzorgers in de gemeente. Als ChristenUnie hebben wij de afgelopen periode regelmatig om deze beleidsnota gevraagd. Immers we kunnen wel steeds zeggen en roepen dat de vrijwilligers en mantelzorgers de smeerolie van de maatschappij zijn, maar dan zullen we daar ook echt werk van moeten maken. De term, ontspoorde mantelzorgers, bedoeld voor de overbelaste mantelzorgers, komt niet zomaar  boven drijven.

Als ik dan hoor zeggen tijdens een informatieve raadsvergadering dat inmiddels 50% van de aanvragen, voor wat voor onder ondersteuning dan ook, wordt afgewezen, schrik ik toch wel wat.

Ik hoop en vertrouw erop dat de nieuwe wethouders, dezelfde drive en spirit, hebben als de vorige wethouders,  maar dan minder gefocust op ondernemingen en windmolens, maar meer gefocust op de minder bedeelde in onze samenleving.

Voorzitter, voornoemde sociale punten in het coalitieakkoord vinden wij als ChristenUnie van groot belang voor de nieuwe raadsperiode.

Natuurlijk zijn wij ook blij

met het terugdraaien van het voornemen om te stoppen met de subsidies voor het zwembad en museum Staphorst in de toekomst,

of het uitspreken dat nieuwe windmolens niet gewenst zijn,

of de pilot met een eigen budget voor dorps- en wijkraden,

of de onderzoeken naar het verplaatsen van het crossterrein van de AMBC,  of naar een fietssnelweg of naar het terug komen van schoolzwemmen

maar ook de klachten- en verbeterlijn vinden wij belangrijk voor een goede dienstverlening,

allemaal belangrijke zaken en samen met de sociale paragraaf in het akkoord geeft het ons echt Vertrouwen in een Dynamisch Staphorst.

Voorzitter u zult begrijpen dat we als ChristenUnie zeer dankbaar zijn dat we na een goede verkiezingsuitslag nu met dit droomakkoord, samen met onze wethouder Bart deel mogen nemen aan de coalitie.

Dik Vedder

Reacties op 'Coalitieakkoord ‘Vertrouwen in dynamisch Staphorst’'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.