EPOS

EPOSmaandag 05 september 2016

Met Efficiƫnte Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst (EPOS) gaat een lang gekoesterde wens van de raad in vervulling. Vereenvoudiging van proces en procedures rondom vergunningverlening staat al lang op het wensenlijstje van de ChristenUnie en de raad.

NCOD heeft de opdracht gekregen om een grondig en compleet onderzoek uit te voeren. De rollen van burgers en bedrijven als aanvragers, ambtenaren als adviseurs en het college en raad als besluitvormende organen worden hierbij bezien en herzien.

Eisen en gewenste uitkomsten:
    Een positieve impuls en winst voor zaken rond vergunningen en RO.
    Verbeteren van het traject van indienen en afhandelen.
    Aanvragen doeltreffender en doelmatiger inrichten en organiseren.
    Alvast anticiperend op de nieuwe omgevingswet.

Wij vinden dat NCOD goed werk heeft geleverd en ons meeneemt de toekomst in. Niet alleen denken, maar ook doen, geen dikke rapporten of wollige taal. Dit komt herkenbaar terug in dit rapport en is samengebundeld in EPOS.

We moeten nu invulling gaan geven aan wat voor ons ligt. Niet de theorie, maar de praktijk, daar komt het op aan. Wat ons betreft wordt zo snel mogelijk gewerkt in de geest van EPOS.

Een groot deel van de verantwoordelijkheden rond omgevingsvergunningen, bestemmingsplannen en bouwplannen komen straks bij de burger te liggen. De gemeente laat veel zaken los. Om dit goed tot zijn recht te laten komen, moet de invoering van EPOS zorgvuldig gebeuren en is het heel belangrijk dat burgers betrokken en meegenomen worden in dit proces.

De ChristenUnie heeft vragen gesteld over de kosten van ICT. De kosten van ICT zijn nog niet concreet ingevuld en kent een openeind. Voor de ICT aanpassingen wordt alvast gevraagd om €100.000 beschikbaar te stellen. Wethouder De Jong geeft aan dat er nog een impact-analyse ICT wordt uitgevoerd. Dan wordt duidelijk wat noodzakelijk is en hoe het beste op bestaande systemen en op landelijke ontwikkelen ingespeeld kan worden.

De ChristenUnie is zeer positief over EPOS en de voorstellen.

Reacties op 'EPOS'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.