Een duurzaam Staphorst

Alwin.jpg
Door Alwin Mussche op 10 april 2018 om 18:15

Een duurzaam Staphorst

"Ons waardevol Staphorst" De slogan waarmee de ChristenUnie de verkiezingen is ingegaan. De vraag is wat het waardevolle van Staphorst is. Iedereen zal een ander antwoord geven. Er zijn wel een aantal gemene delers te noemen. Zo is er veel ondernemerschap en een hoge arbeidsethos. Mensen staan voor elkaar klaar en helpen elkaar. Ook is er vertrouwen in eigen kracht. We kunnen onze eigen zaken zelf wel regelen. Daardoor worden kansen gezien en ontstaat ambitie.

Hierdoor gebeuren er veel mooie dingen in onze gemeente. Vaak speelt de gemeente Staphorst daar geen (of een bescheiden) rol in. De kracht zit vooral bij inwoners, ondernemers en verenigingen die met initiatieven komen. Dat is ons waardevol Staphorst.

Een nieuw initiatief dat met veel enthousiasme is gebracht is de coöperatie Wij Duurzaam Staphorst. In korte tijd heeft een groep inwoners en ondernemers een ambitie geformuleerd om in Staphorst meer duurzame energie op te wekken. Iedere inwoner kan meedoen, inspraak krijgen en meeprofiteren. Mooi om te zien dat ondernemerschap, betrokkenheid op elkaar en een duurzame gedachte samenkomen.

Ik ben benieuwd naar de plannen voor windenergie die de coöperatie donderdag en vrijdag gaat toelichten. Mogelijk zijn er nog anderen met een eigen initiatief. In de komende periode zal een onafhankelijke commissie kijken welk initiatief het best voldoet aan de voorwaarden. Dan weten we uit welke hoek de wind waait!

Alwin Mussche - fractievoorzitter ChristenUnie Staphorst.