| | Nieuws vanuit de fractie | | | | | | Als samenleving zitten we momenteel in een harde lockdown. Het aantal besmettingen loopt weer op. Veel winkels moeten noodgedwongen hun deuren weer sluiten. En ook de scholen zijn voorlopig gesloten. Tegelijkertijd staan we ook aan vooravond van de Kerstdagen en de jaarwisseling.
Als gemeenteraad hebben wij in afgelopen maanden weer meerdere raadsvergaderingen gehad. Als fractie hebben we ook diverse werkbezoeken gebracht, waaronder Stichting Welzijn Staphorst en bij meerdere basisscholen in Rouveen en Staphorst.
Omdat wij het belangrijk vinden u op de hoogte te houden van ons werk in de gemeenteraad en ontvangt u daarom een nieuwe (digitale) editie van de nieuwsbrief van ChristenUnie Staphorst! In deze nieuwsbrief wordt u geïnformeerd over onze politieke bijdragen over verschillende onderwerpen uit de afgelopen weken. Over heel verschillende onderwerpen.
Op de website staat een overdenking/eindejaarsblog over ‘Gevende’ liefde.
Namens de fractie wensen wij u hele alvast fijne feestdagen en een goed en voorspoedig 2021!
fractie@staphorst.christenunie.nl | | | | | | De open fractie-stoel Als fractie willen wij graag in contact staan met onze dorpsgenoten. En zeker met onze eigen leden. Het is belangrijk om te weten wat er speelt in onze samenleving. Nu kan het zijn dat u graag iets met ons wilt delen wat u bezighoudt. Dat kunnen positieve ontwikkelingen zijn of zaken waar u zich juist zorgen over maakt. Thema’s waar u - op een laagdrempelige manier - met ons, als fractie van de ChristenUnie, in gesprek wilt treden. Wij hebben daarvoor een ‘open fractiestoel’ ingericht. Aan het begin van een fractievergadering maken wij tijd voor u vrij om met u in gesprek te treden over het onderwerp die u wilt inbrengen.
Deze ‘open fractie-stoel’ is speciaal bedoeld voor onze eigen leden. Als u hiervan gebruik wilt maken kunt u zich melden een mailtje te sturen naar:
fractie@staphorst.christenunie.nl | | | | | | | | Burgemeester | | | | | | Vanaf januari 2020 heeft de gemeente Staphorst een waarnemende burgemeester, Gerrit Jan Kok. Deze burgemeester blijft totdat, zoals dat heet, een door de Kroon benoemde burgemeester wordt geïnstalleerd. Zo’n zoektocht naar een nieuwe burgemeester is een zorgvuldig proces. We gaan overigens nu op zoek naar de 20e burgemeester van Staphorst, sinds het bestaan van onze gemeente in 1811.
Eind augustus 2020 is er een vertrouwenscommissie geïnstalleerd. Deze vertrouwenscommissie bestaat uit de vijf fractievoorzitters van de gemeenteraad en wordt ondersteund door drie adviseurs: wethouder Alwin Mussche, gemeentesecretaris Marianne Kragting en griffier Saskia Voortman.
De eerste stap is een profielschets op te stellen. Wat voor burgemeester zoeken wij? Waar moet onze nieuwe burgemeester aan voldoen?
In de afgelopen maanden is de commissie aan de slag gegaan met een profielschets. Op dinsdag 24 november jl. is een conceptprofielschets besproken en unaniem vastgesteld door onze gemeenteraad. Tijdens deze vergadering heeft de voorzitter van de vertrouwenscommissie, Jacob Spiker, het document ook officieel overdragen aan onze Commissaris van de Koning, de heer Heidema. Hij heeft in eerste aanzet de eerste verantwoordelijkheid als het gaat om de (sollicitatie)procedure voor een nieuwe burgemeester.
Op grond van deze vergadering staat vanaf 26 november tot 18 december nu de mogelijkheid open om te kunnen solliciteren als nieuwe burgemeester van de gemeente Staphorst. Inmiddels is bekend dat er dertien personen, waarvan elf mannen en twee vrouwen, hebben gesolliciteerd in de leeftijd van 33 tot 63 jaar. De komende periode staat in het teken van selectie en het voeren van gesprekken. Over deze verdere procedure heeft de heer Heidema tijdens de raadsvergadering van 24 november jl. tekst en uitleg gegeven.
Jan Carlo Bos
Meer informatie over de profielschets en/of de procedure kunt u via onderstaande link terugvinden.
Raadsvergadering | | | | | | Gemeentelijke accommodaties | | | | | | In november hebben we als gemeenteraad gesproken over de beleidsnota Strategische gebouwen visie, oftewel hoe gaan we als gemeente om met de gebouwen die in eigendom van de gemeente Staphorst zijn? Denk daarbij aan bijvoorbeeld de gemeentewerf, de sportaccommodaties, het dienstencentrum en de Poele. Het college had hierover een notitie geschreven en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Veel accommodaties blijven van de gemeente Staphorst. Andere zullen (op termijn) worden afgestoten. Eén van de accommodaties die afgestoten wordt is bijvoorbeeld het gebouw van de voormalige bibliotheek in Rouveen. Daar zijn plannen van de huisarts in Rouveen om een gezondheidscentrum te realiseren.
Wat betreft verkoop van gemeentelijke gebouwen hebben we als fractie van de ChristenUnie gepleit om als gemeenteraad meer regie te willen houden. Voor verkoop of wijziging van gebruik van gemeentelijke gebouwen hebben we ingezet van een ‘ja, mits’ naar ‘nee, tenzij’ te gaan. Oftewel: In principe verkopen we dus geen gemeentelijke locaties, tenzij we daar expliciet toestemming voor geven. Daarvoor moeten dan wel goede argumenten voor zijn. Samen met de SGP hebben we daarvoor een amendement ingediend om dat vast te leggen. Dit amendement is aangenomen.
In de vergadering van de gemeenteraad is ook gesproken over het Dienstencentrum en de Poele. Wat gaan we met deze locaties doen? Wat betreft het Dienstencentrum heeft het college de intentie om een samenwerking met Vechthorst aan te gaan, met als insteek om op deze locatie sociale huurwoningen te bouwen en waarbij de mogelijkheid wordt opengehouden om ook sociaal-maatschappelijke activiteiten op deze locatie te kunnen faciliteren. Voor dit laatst wordt nu een onderzoek uitgevoerd. En op zichzelf vinden goed dat er een onderzoek wordt uitgevoerd, maar als fractie vinden wij een accommodatie voor sociaal maatschappelijke activiteiten op deze locatie, in het centrum van het dorp, naast de Berghorst heel belangrijk. Dat hebben wij in ons eigen werkbezoek aan het Dienstencentrum ook zelf gezien. Een goed gekozen locatie draagt juist bij aan het slagen van activiteiten. En dat geldt niet alleen voor het Dienstencentrum, maar ook voor De Poele in IJhorst. Wij hebben daarom het college onze (gratis) raad meegegeven: onderzoekt alles, maar behoudt het goede! Het college komt op een later moment met een voorstel hoe om te gaan met de concrete invulling van de locatie Dienstencentrum en de Poele.
Tot slot is ook nog gesproken over de gemeentelijke sportaccommodaties. Het college wil de onderzoeken over mogelijkheden zijn om gebouwen te privatiseren en/of afspraken rondom onderhoud en beheer opnieuw te bekijken. Wij vinden het belangrijk dat daarin een win-win situatie volgt, voor de verenigingen, als ook voor de gemeente.
Jan Carlo Bos | | | | | | De Algemene Plaatselijke Verordening | | | | | | Elke gemeente kent een eigen Algemene Plaatselijke Verordening. In dit document staan regels hoe de gemeente met bepaalde situaties omgaat. Bijvoorbeeld met loslopende honden, met vuurwerk of sluitingstijden. Elke gemeente kan hierin ook andere keuzes maken.
Omdat de APV een flink aantal wijzigingen nodig had, heeft het college van burgemeester en wethouders ervoor gekozen een nieuwe APV op te stellen en deze voor besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Vorige week heeft de gemeenteraad hierover een besluit genomen.
Nu kent de onze APV een zogenoemd vloekverbod. In onze APV staat namelijk: Het is verboden in het openbaar de Naam van God vloekende te gebruiken. Dit artikel moet wel symbolische worden gezien, omdat in hetzelfde artikel ook staat dat dit verbod niet geldt vanwege artikel 7 van de Grondwet (vrijheid van meningsuiting).
De fractie van Gemeentebelangen had een voorstel ingediend om dit artikel uit te breiden met een verbod om in het openbaar taal te bezigen die kwetsend is zoals bedoeld in artikel 1 van de Grondwet. Ook dit artikel moet in dezelfde symboliek worden gezien. Een overtreding kan niet worden gezien als een strafbaar feit, vanwege onze vrijheid van meningsuiting.
Als fractie van de ChristenUnie hebben wij wel onze steun uitsproken voor uitbreiding van het artikel. Met deze uitbreiding wordt namelijk niet alleen het misbruiken van Gods Naam tegengegaan, maar ook een respectnorm vastgelegd over de wijze hoe wij ons uitdrukken tegen opzichte van of over anderen. En daarmee krijgen deze artikelen (gezamenlijk) ook weer een eigen symboliek: Misbruik van Gods naam en, daaraan gelijk, onze omgang met onze naaste.
Omdat het CDA en SGP om hun moverende (verschillende) redenen niet met het voorstel van Gemeentebelangen konden instemmen is de voorgestelde wijziging verworpen.
Jan Carlo Bos Lees verder | | | | | | De weekmarkt in Staphorst | | | | | | Onlangs hebben we in de gemeenteraad de marktverordening behandeld. In een marktverordening legt de gemeente regels vast waaraan markten, in dit geval de weekmarkt in Staphorst, moeten voldoen.
Altijd als we het over markten hebben, of het nou veemarkten, jaarmarkten of warenmarkten zijn overvalt mij een gevoel van nostalgie. Mooie herinneringen komen boven. De markt is onderdeel van ons eeuwenoude cultureel erfgoed en heden ten dage de ontmoetingsplaats van en voor de samenleving. De geschiedenis van de markt en markthandel gaat terug naar een ver verleden. De neolithische revolutie was de eerste landbouwrevolutie en vormde de overgang van een samenleving van jager-verzamelaars met een rondtrekkend bestaan naar een samenleving van mensen die in nederzettingen woonden en aan akkerbouw en veeteelt deden. En hoewel Nederland op het gebied van landbouw, met de universiteit van Wageningen als middelpunt, in de negentiende eeuw een toonaangevende wereldspeler is geworden, is deze eerste landbouwrevolutie begonnen in het Midden-Oosten. Er werden voorraden aangelegd en mensen gingen producten ruilen en verhandelen op markten. Veel markten danken hun bestaan uit het feit dat de Romeinen hier hun garnizoenen hadden gelegerd en de soldaten voorzien moesten worden van vers voedsel en drank.
Nederlands eerste markt op papier is waarschijnlijk de Hanzestad Zwolle, welke marktrechten verkreeg rond 1040.
Het woord markt komt ook uit het Latijn: het is afgeleid van het Latijnse woord Mercatus, hetgeen markt en handel betekent.
Ik moest denken aan een bezoek aan het Forum Romanum, het centrale marktplein in het oude Rome. Een plek waar handel werd gedreven, maar wat ook het bestuurlijke, administratieve en justitiële en religieuze centrum van de stad was.
Een mooi vergelijk met het centrum van Staphorst, met aan de ene kant het gemeentehuis, bibliotheek en politiebureau en daartegenover het marktplein. Tijdens de begrotingsvergadering begin november heeft de ChristenUnie aangegeven hoe, wat ons betreft, het gemeentehuis van Staphorst vorm zou moeten krijgen in de toekomst: Een bruisend centrum van politiek, winkels en sociale en culturele ontmoeting, ons eigen Forum Romanum hier in Staphorst, voor en door Staphorsters. We hebben opgeroepen om samen met inwoners en ondernemers te mogelijkheden te onderzoeken voor een nieuw gemeentehuis in combinatie met woningbouw en andere huisvesting. Hier is op dit moment geen politieke meerderheid voor, maar we zullen hier aandacht voor blijven vragen.
Terug naar de marktverordening van de weekmarkt hier in Staphorst. Het is mooi om te zien dat de marktverordening een update nodig heeft. De markt gaat met de tijd mee, blijft innoveren en veranderen.
Weekmarkten in de open lucht: ook na de aankondiging van de laatste lockdown op 14 december jongstleden kunnen de weekmarkten (warenmarkten) openblijven, uiteraard met inachtneming van de anderhalve meter maatregel. Dat is mooi voor de kooplui en de bezoekers. Een goede markt gewenst!
Alberto Schra | | | | | | De Slagen fase 2 | | | | | | Er gaat weer gebouwd in De Slagen, fase 1 is nu bijna volgebouwd, de raad heeft nu fase 2 vastgesteld. Na jaren van stagnatie zit er nu weer schot in de bouw. Fase 2 is een onderdeel van Lanen en Hoven, hierin zijn maximaal 114 woningen gepland. In de planning is uitgegaan van 14 vrijstaande woningen, 52 twee-aaneengebouwde woningen en 48 rijwoningen.
Er zijn verschillende bezwaren binnengekomen over de ontsluiting van fase 2. Inwoners verwachten dat de verkeersstroom voornamelijk via de Tarwehof en Gersthof gaat lopen en voor teveel verkeersdruk en overlast gaat zorgen.
Het verkeer moet nu altijd via de wijken naar hun bestemming. In de huidige plannen komt al het verkeer linksom of rechtsom uit op de Van Andelweg. Wij zien liever dat het verkeer zo snel mogelijk de wijken kan verlaten, richting de Achthoevenweg.
De ChristenUnie heeft een motie opgesteld en samen met het CDA ingediend, in de motie hebben wij aangegeven:
- Het verkeer moet zo snel mogelijk uit de wijken zijn weg vinden naar hun bestemming en dan zo min mogelijk via de al bestaande wijken.
- In de planvorming voor de volgende fases van De Slagen is een ontsluiting richting de Achthoevenweg ingetekend en in de in de toekomst een ontsluiting richting de Industrieweg (deze laatste nog niet is opgenomen in de omgevingsvisie).
- De Staphorster Kerkweg (tussen Van Andelweg en Gorterlaan) is in het verleden met het oog op de verkeersveiligheid opgewaardeerd naar een fietsstraat en is niet meer toegankelijk voor autoverkeer. Dit deel van de Staphorster Kerkweg wordt gebruikt door schoolgaande kinderen, als een veilige fietsverbinding naar het zwembad en als wandel- en hardlooproute.
- Een oplossing kan zijn om een tijdelijke ontsluiting te maken naar de Industrieweg.
In de motie roepen wij het college op om samen met de ontwikkelaar, een extra ontsluiting te realiseren. Wij hebben daarbij opgenomen dat het openstellen van een deel van de Staphorster Kerkweg voor autoverkeer voor ons geen optie is. Deze motie is aangenomen.
De SGP en Gemeente Belangen hebben samen een motie ingediend, waarbij het openstellen van Staphorster Kerkweg ook onderzocht moet worden. Een meerderheid van de raad voelt daar niet voor, deze motie is niet aangenomen.
Een werkgroep gaat in gesprek met de ontwikkelaar over de verdere ontwikkeling van De Slagen. Deze gesprekken gaan over de gebieden die hierna ontwikkeld worden en welke wegen daarbij aangelegd moeten worden voor een veilige ontsluiting van de verschillende gebieden. Een ontsluiting naar de Achthoevenweg wordt daarin meegenomen.
Luuk Hoeve | | | | | | Beleidsnota huisvesting arbeidsmigranten | | | | | | Eind 2019 heeft de raad gevraagd om een beleidsnota over huisvesting arbeidsmigranten, een nota met de focus op goede huisvesting en het voorkomen van overlast.
Nederland is in trek bij veel arbeidsmigranten. Deze arbeiders zijn aan de ene kant onmisbaar, maar kan aan de andere kant ook voor problemen zorgen. Net als andere werknemers verdienen arbeidsmigranten fatsoenlijke woonomstandigheden.
De nota is duidelijk en beknopt opgesteld. Huisvesting van arbeidsmigranten heeft een tijdelijk karakter. De beleidsnota geeft een kader waaraan initiatieven voor de huisvesting voor arbeidsmigranten kunnen worden getoetst.
De huisvesting moet voldoen aan een basiskwaliteit, t.a.v. veiligheid, hygiëne, sanitair, ruimte, privacy. Het uitgangspunt is een kleinschalige omvang van 4 personen per locatie, dit moet zorgen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.
In de nota wordt ook het belang van een goede balans tussen de druk op de woningmarkt en het beschikbaar houden van voldoende woningen voor starters, doorstromers. Het is niet toegestaan om arbeidsmigranten zomaar in een woning te huisvesten.
Door de regelmatig wisselende samenstelling van bewoners is huisvesting in de kernen niet bevorderlijk voor de sociale integratie in de woonomgeving., omdat er altijd sprake is van een tijdelijk verblijf. Bij nieuwe initiatieven waar een vergunning voor is verleent moet ook een contactpersoon/aanspreekpunt gekoppeld zijn aan de huisvestingslocatie.
Huisvesting van arbeidsmigranten op recreatieterreinen is moeilijk verenigbaar en niet toegestaan. Recreanten stellen andere eisen aan gebruik dan arbeidsmigranten. Vermenging van huisvesting van arbeidsmigranten en recreatieve huisvesting zal afbreuk doen aan het toeristisch-recreatieve product in de gemeente Staphorst. De gemeente Staphorst is juist gericht op een upgrading van deze sector. Daarom is het goed dat in het beleid is opgenomen dat huisvesting op recreatieterreinen niet is toegestaan.
Al met al is de ChristenUnie content met deze beleidsnotitie en willen op termijn evalueren hoe dit beleid in de praktijk werkt.
Luuk Hoeve | | | | | | Raadsmemo de Esch V | | | | | | In de omgevingsvisie is het gebied aan de oost- en zuidzijde van de nieuwe aansluiting op de A28 het zoekgebied bedrijventerrein opgenomen. Dit gebied valt ook in de ruilverkaveling en raakt de afgaande- en opkomende eigenaren. Industriegrond is veel meer waard dan landbouwgrond.
Er is een mediation georganiseerd tussen de afgaande- en opkomende eigenaren. Deze is afgesloten zonder dat de huidige en toekomstige eigenaren tot een overeenstemming zijn gekomen.
Een conclusie was dat een regeling tussen de grondeigenaren pas zinvol is als deze breed afgesproken kan worden en er een financiële regeling is tussen de grondeigenaren op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van een bestemmingsplanwijziging van agrarisch naar bedrijventerrein.
In het rapport wordt concludeert dat er geen breed gedragen oplossing is gevonden. Op basis van deze conclusie heeft het college vastgesteld dat deze mediation poging is geëindigd zonder een concreet resultaat.
Een vraag die leeft en nog veel gesteld wordt, wat was nu op welk moment bekend. Het bedrijventerrein Bullingerslag en een gedeelte van de percelen bij de Schuthekkeweg, De Slagen, De Esch IV zijn bewust buiten de landinrichting gelaten. Bij het ontwerpen van de Omgevingsvisie medio 2017 kwam het gebied ten zuiden van de Gorterlaan (De Esch V) in beeld voor uitbreiding van het bedrijventerrein. Hier is een voortdurende discussie over of dit niet eerder bekend was bij de gemeente. In de beantwoording van de vragen lezen wij dat dit toen niet bekend was.
Er is de komende jaren nog grond beschikbaar voor industrie (Esch 0, Esch 4 en Bullingerslag). Was de grond binnen 10 jaar nodig, dan was het makkelijker om een regeling af te spreken afgaande- en opkomende eigenaren. In de omgevingsvisie is het zoekgebied aangewezen met een stip, of hier ook daadwerkelijk de uitbreiding van de toekomstige industrieterrein plaats gaat vinden is ook niet helemaal zeker.
Luuk Hoeve | | | | | | Verplaatsen op- en afritten A28 | | | | | | Tijdens de begrotingsvergadering heeft de ChristenUnie een motie voorbereidt en ingediend, betreffende de verplaatsing van de op- en afritten. In de zomer van dit jaar bleek dat het MIRT-onderzoek niet het door Staphorst gewenste resultaat had opgeleverd. Rijkwaterstaat ziet de noodzaak dit wij hier plaatselijk ervaren om de op- en afritten te verplaatsen, niet veel anders dan een plaatselijke wens. Staphorst had hoog ingezet om de verplaatsing van de op- en afritten richting het zuiden op tafel te krijgen bij RWS, maar was door deze conclusie terug bij af.
Jarenlang wordt er hier in Staphorst al gesproken over deze verplaatsing. Alle aanpassingen aan wegen die in de afgelopen jaren zijn gedaan binnen onze gemeentegrenzen waren er op gericht dat dit zou gaan plaatsvinden. Nu deze verplaatsing niet wordt meenomen in de plannen van RWS, zouden we er voor kunnen kiezen om met armen over elkaar te gaan zitten en af te wachten tot er een andere mogelijkheid voorbij komt varen. En onze plannen wat betreft de op en afritten op de lange termijn agenda te plaatsen.
Volgens onze fractie werkt dat niet zo. Afwachten zou betekenen dat wij de ambities die Staphorst heeft op het gebied van woningbouw en uitbreiding van bedrijventerreinen niet kunnen waarmaken. Staphorst groeit. Onze ondernemers weten samen met hun werknemers van aanpakken. Onze inwoners willen hier graag blijven wonen. Kortom de vraag vanuit onze samenleving is groot. Onze gemeente biedt ondernemers de ruimte om zich te ontplooien en aan onze inwoners een goede plek om te wonen. We zien dat het college wat dit betreft echt stappen heeft gemaakt in de afgelopen periode.
De keerzijde is echter het als maar drukker wordende verkeer. Daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten. Wanneer de meest wenselijke optie nu niet haalbaar blijkt moeten we kijken naar een goed alternatief. En dat het initiatief om te komen tot een oplossing bij Staphorst ligt wordt ook onderschreven door de eindconclusie van het MIRT-onderzoek.
De ingediende motie riep het college op om aan de slag te gaan met dit doel. Kijken naar een oplossing die haalbaar en betaalbaar is. En daarbij zetten we eerst in op een deelverplaatsing bij de Gorterlaan, zoals we die ook als raad hebben laten vastleggen in onze structuurvisie en omgevingsvisie.
Met de vele informatie die al voorhanden is willen we dat er in kaart wordt gebracht wat de mogelijkheden zijn. En daarbij moet ook gekeken worden naar een manier waarop de financiering kan worden geregeld.
In de eerste plaats moet we hier zélf mee aan de slag. Staphorst moet zelf eerst een realistisch beeld voor ogen krijgen. Een gezamenlijke ambitie hoe we ons dorp veilig houden en hoe we de doorstroming van het verkeer in goede banen gaan leiden. We hebben een punt nodig om naar toe te werken. Om vervolgens de juiste stappen te kunnen zetten.
En als blijkt dat het punt waar we gezamenlijk naar toe gaan werken pas over tientallen jaren werkelijkheid kan worden, dan kunnen we daar naar handelen. Dan hebben we iets om als gemeente naar toe te werken. Of toch verder te kijken naar nog een andere oplossing. Dat we zo’n gezamenlijk ambitie nodig hebben, blijkt ook wel uit de eindrapportage van het MIRT onderzoek. Daar werd ook heel nadrukkelijk het initiatief bij de gemeente gelegd.
Meilof Troost | | | | | | Evaluatie Fietspad Kanlaan | | | | | | Afgelopen dinsdagavond stond de evaluatie fietspad Kanlaan op de raadsagenda. Dat de aanleg van dit fietspad niet helemaal van een leien dakje ging, zal voor iedereen wel duidelijk zijn. Eerder dit jaar was het voor de ChristenUnie het grootste belang dat de werkzaamheden zouden worden hervat. De bewoners van de Punthorst hadden lang genoeg in de rommel gezeten. En die hervatting is gelukt en het eerste deel is inmiddels bijna gereed. Nadat de afwikkeling met de eerste aannemer was geregeld is het college meteen voortvarend aan de slag gegaan. Daar zijn wij blij mee.
Daarnaast vond ook de ChristenUnie het van belang dat het college met een verantwoording zou komen. Om duidelijkheid te geven waar het mis was gegaan, maar belangrijker nog: hoe voorkomen we dat we in de toekomst niet weer opnieuw in een soortgelijke situatie terecht komen. De uitkomst van deze evaluatie is nu dus besproken in de raad. De ChristenUnie is van mening dat deze evaluatie er wel erg hoog overheen vliegt en dus behoorlijk oppervlakkig blijft. Op het eerste gezicht lijkt het weinig gevoel van onbehagen, weinig emotie in zich te hebben. En dat terwijl wij dat gevoel wel degelijk ervaren, wanneer we aan ‘fietspad Punthorst’ denken. En dat gevoel leeft ook zeker onder onze inwoners. Zoals gezegd zijn wij zeker blij dat het veelbesproken fietspad nu dan eindelijk wordt aangelegd. Maar het gaat gepaard met een enorme budget overschrijding, in deze financieel moeilijke tijden. Kunnen we straks over dit fietspad fietsen zonder aan deze zure appel te denken? De vraag die wij ons gesteld hebben is de volgende: doet deze evaluatie recht aan dat gevoel. Daar worstelen we als fractie wel mee. Gedane zaken nemen geen keer. Maar we mogen er toch zeker van uit gaan dat hier lessen uit getrokken worden die Staphorst in de toekomst voor dit soort fouten zullen gaan behoeden.
Wij vinden de toon van deze evaluatie vrij positief en deze lijkt daardoor wat oppervlakkig. Er worden een groot aantal verbeterpunten vermeldt. Verbeterpunten waarbij een kritische lezer de vraag zou kunnen stellen: Hoe is het mogelijk dat dit al verbeterpunt wordt aangedragen.. Dit zou toch op z’n minst een gebruikelijke manier van werken moeten zijn!
Ik noem er een paar om dit wat beter te duiden: Het zou goed zijn geweest om een duidelijke projectopdracht te formuleren en een bijbehorend projectplan op te stellen. En verderop: Het was goed geweest om het bestuur met meer regelmaat, actief van informatie te voorzien. Als je deze aanbevelingen als vraag zou weergeven, dan staat er dit: Was er dan helemaal geen duidelijke projectopdracht? Was er helemaal geen projectplan? En: Werd het bestuur dan niet regelmatig en actief van informatie voorzien? En wanneer je dit zo leest, dan wordt er toch wel een wond bloot gelegd en komt er toch wel wat pijn boven. We hebben het college om een reactie hierop gevraagd.
Er wordt ook nog iets over de communicatie richting de raad gezegd. Er wordt aangegeven dat de raad bij de start van een project en ook tijdens het werk regelmatig op de hoogte moet worden gehouden. We hebben het college gevraagd op welke manier dit vorm zou gaan krijgen.
De belangrijkste vraag die wij aan de hand van deze evaluatie moeten beantwoorden is deze: zijn wij er van overtuigd dat we met deze aanbevelingen voorkomen dat we in de toekomst in een soortgelijke situatie terechtkomen. Het college is van mening dat dat zeker het geval zal zijn. Er zal vanaf nu veel meer met lokale onderaannemers gewerkt gaan worden en ook de aansturing vanuit de ambtelijke organisatie, zal veel meer in projectvorm gaan plaatsvinden. Men kan dan veel meer gebruik maken van elkaars deskundigheid.
Wij hebben in de afgelopen maanden gezien dat het college in de huidige samenstelling haar uiterste best heeft gedaan om uit de impasse te raken, die na het opzeggen van het contract met Ploegam was ontstaan. Daar hebben wij eerder onze waardering ook al over uit gesproken. Is onze fractie ook net zo van overtuigd dat herhaling niet opnieuw zal gaan plaatsvinden. Ja, hoe pijnlijk voor-de-hand-liggend de aanbevelingen in de evaluatie ook zijn, wij denken inderdaad dat we daarmee voorkomen om weer in zo’n situatie terecht gaan komen. Misschien juist omdat deze aanbevelingen zo voor de hand liggen.
Meilof Troost | | | | |