Supermarkt Rouveen, zo dichtbij en toch nog veraf

Luuk.jpg
Door Luuk Hoeve op 19 januari 2021 om 22:23

Supermarkt Rouveen, zo dichtbij en toch nog veraf

De Omgevingskamer heeft het college geadviseerd om een negatief standpunt in te nemen over dit plan. Het college heeft dit standpunt overgenomen en heeft dit besluit voor EPOS-raadsconsultatie voorgelegd aan de raad. Dit is de situatie die nu voor ons ligt.

Ik wil u eerst even meenemen in een kort tripje door ons mooie dorp. Wij maken een sprongetje in de tijd. Via de Lichtmis rijden wij Rouveen binnen. Wie hier voor het eerst komt en ook wijzelf zien hoe bijzonder de omgeving is, een afwisselende bebouwing, waarbij een stukje van het agrarische verleden nog steeds zichtbaar is.

Na circa 2,5 kilometer zie je aan de linkerkant een dokterspraktijk met een apotheek, vroeger een café en later een bibliotheek, best wel een gebouw met veel volume, maar netjes ingepast. Rechts de Total, wat vroeger een smederij was is nu een benzinepomp met een moderne shop en een winkeltje erbij.

Links zien we nog een paar monumenten, al gauw springt de kerk in het oog, een markant punt in ons dorp, zeker als ’s avonds de toren verlicht wordt, dit maakt het aanzien opvallend en bijzonder.

Het oog valt al snel op een supermarkt met een aantal shops ervoor.Supermarkt 3.jpg

In de dorpskern zien wij een bijzonder stukje streek met een grote diversiteit aan bebouwing. Het gebied vanaf de huisartsenpraktijk tot de kerk met een kerkplein ervoor. De huisartsenpraktijk met een apotheek en appartementen, de Total, een pastorie, enkele monumenten, woonhuizen, het Dienstencentrum met de Olde bank en een supermarkt. In het geheel genomen past de  Supermarkt prima in dit rijtje. Netjes aangelegd met groen en parkeerplaatsen, waar ook de Hervormde Kerk gebruik van kan maken.

Dit tripje maak ik even, omdat wij vanavond verder willen kijken dan de supermarkt. Dit plan is een aanvulling en een afronding van een stukje streek. Zo maken wij ons dorp en de streek mooi, aantrekkelijk en houden wij het leefbaar. Goed voor de Rouveense samenleving, aantrekkelijk voor de inwoners, vooral ook  voor inwoners die minder mobiel zijn.

Een supermarkt Rouveen, zo dichtbij en toch nog veraf. Nu de werkelijkheid.

Met het advies van de omgevingskamer en het besluit van het college ligt in principe de bal weer bij de initiatiefnemer en zijn professional. Zo werkt het binnen de EPOS-procedure.

Met de wijze waarop de raad dit behandelt wijken wij af van het normale procedure binnen EPOS. Het is ook een bijzonder project, maar de raad moet hierin wel zorgvuldig handelen, anders ontstaat er een patstelling en daar is niemand mee gediend.

In het kader van het algemeen belang pleiten wij ervoor om ruimhartig om te gaan met de opmerkingen van de Omgevingskamer en het realiseren van dit plan. Onze insteek: ja mits.

Vragen aan de wethouder:

1. Er is een brief boven tafel is gekomen t.a.v. de monumentstatus. In de brief wordt aangegeven dat het pand wordt voorgedragen om van de lijst van Monumenten af te voeren. De status nu is dat ORW 457 nog steeds op de monumenten lijst staat. Kan de wethouder hierin nog iets betekenen voor de initiatiefnemer?
  2. De behandeling van dit plan is na een negatief standpunt door de raad op de agenda gezet. Dit is nieuw voor ons allemaal (initiatiefnemer, de omgevingskamer, het college en de raad). Wat zijn de opties, hoe ziet de wethouder (het college) dit? Kan de wethouder hierin nog iets betekenen voor de initiatiefnemer?

In de beantwoording geeft de wethouder aan dat het college het advies van de Omgevingskamer heeft overgenomen en verder geen rol ziet. Het kan zijn dat de Rijksdienst voor monumentenzorg contact opneemt met de gemeente. Op de vraag of hier de gemeente ruimhartig mee om kan gaan kon de wethouder geen toezegging doen.

De werkelijkheid is dat de initiatiefnemer aan zet is en in gesprek gaan met de Rijksdienst om te kijken of de monumentstatus eraf gehaald kan worden. Vervolgens moet hij wat doen met de opmerkingen van de Omgevingskamer.

Wij hopen dat er uiteindelijk een supermarkt in Rouveen gerealiseerd kan worden!