Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Mei 2020

Nieuws vanuit de fractie

We leven in een bijzondere tijd. Het coronavirus heeft een enorme impact op ons leven. In ons privé leven, maar ook in ons werk. En dat maakt ons klein, het besef dat we leven in kwetsbaarheid. En we zijn blij met de positieve ontwikkelingen als het gaat om de bestrijding van het virus, maar tegelijkertijd weten we ook dat de maatregelen en beperkingen essentieel blijven. Ook zien we de consequenties van het virus. Eenzaamheid heerst,  er bestaat onzekerheid en er zijn zorgen. We zijn God dankbaar voor onze zorg, voor onze artsen en verpleegkundigen, voor alle hulp in welk vorm dan ook. Tegelijkertijd willen wij ook voor hen bidden, voor ze overheid (landelijk en lokaal), voor dorpsgenoten. Dat Hij rust mag geven, inzicht en wijsheid en Zijn nabijheid.

Het coronavirus heeft ook impact op het werk van de gemeenteraad. Eind maart en begin april zijn de geplande raadsvergaderingen uitgesteld. De landelijke overheid heeft, middels een spoedbesluit, een wet aangenomen dat gemeenteraden ook digitaal besluiten mogen nemen. Ook het werk van de gemeenteraad van Staphorst is hier nu op ingericht. We hebben inmiddels al drie digitale raadsvergaderingen achter de rug. In het begin is het even wennen om thuis achter een computer een vergadering te houden, en af en toe wordt ook een dynamiek van een fysieke vergadering gemist, maar we zijn dankbaar dat we op deze manier toch met elkaar ons werk als gemeenteraad van Staphorst kunnen voortzetten.

In deze tijd vinden wij het ook belangrijk om u op de hoogte te (blijven) houden van ons werk in de gemeenteraad. U ontvangt daarom deze digitale nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief wordt u geïnformeerd over onze politieke bijdragen over verschillende onderwerpen uit de afgelopen weken. Een kleine greep: een woonvisie voor de komende jaren, beweeg- en sportvisie, een programmaplan over klimaat en energie en de Staphorst Dagen. Daarnaast wijzen u ook op de mogelijkheid van een ‘open fractie stoel’ en een plannen voor de komende weken.

Veel leesplezier!

Jan Carlo Bos

Fractie ChristenUnie Staphorst

Blog / overdenking

Maandelijks schrijft een fractielid van de ChristenUnie een blog of een overdenking over een eigen gekozen (actueel) onderwerp. Deze maand heeft Jan Carlo een (persoonlijke) overdenking geschreven over Hemelvaart.

De open fractie-stoel

Als fractie willen wij graag in contact staan met onze dorpsgenoten.  En zeker met onze eigen leden. Het is belangrijk om te weten wat er speelt in onze samenleving. Nu kan het zijn dat u graag iets met ons wilt delen wat u bezighoudt. Dat kunnen positieve ontwikkelingen zijn of zaken waar u zich juist zorgen over maakt.  Thema’s waar u - op een laagdrempelige manier - met ons, als fractie van de ChristenUnie, in gesprek wilt treden. Wij hebben daarvoor een ‘open fractiestoel’  ingericht. Aan het begin van een fractievergadering maken wij tijd voor u vrij om met u in gesprek te treden over het onderwerp die u wilt inbrengen.

Deze ‘open fractie-stoel’ is speciaal bedoeld voor onze eigen leden. Als u hiervan gebruik wilt maken kunt u zich melden een mailtje te sturen naar fractie@staphorst.christenunie.nl

Planning voor de komende weken

Als gevolg van de coronamaatregelen zijn in maart en april een aantal raadsvergaderingen niet doorgegaan. Deze raadsvergaderingen worden nu voor het zomerreces nog ingehaald, omdat besluitvorming voor een aantal zaken noodzakelijk is.

Dit betekent dat we alle dinsdagen in de maand juni een raadsvergadering staat gepland. Een kleine greep van belangrijke onderwerpen: fietspad Punthorst, Jaarrekening 2019 en de behandeling van de ‘Zomernota’ (waarin uitganspunten worden geformuleerd voor de begroting van 2021 e.v.)

De agenda van de raadsvergaderingen kunt u terugvinden via: https://ris2.ibabs.eu/Staphorst

Plannen van Huisarts Nia met de voormalige bibliotheek een aanwinst voor Rouveen

In april 2020 werd de raad gevraagd om een standpunt in te nemen t.a.v.  plannen van huisarts Nia op de locatie Goudenregenstraat 30/Oude Rijksweg 460. Het plan zit nu nog in een voorfase van de  bestemmingsplanprocedure.

Wij hebben dit plan opiniërend op de raadsagenda laten zetten en tegelijk ook schriftelijke vragen over dit plan gesteld.

De ChristenUnie fractie vindt dit initiatief een goede ontwikkeling voor Rouveen, het voegt veel toe en het zou een aanwinst zijn voor de leefbaarheid. Aan de andere kant moeten wij ons niet laten leiden door wensdenken, de plannen zijn erg ambitieus voor deze kavel. Vragen die opkomen, is dit wel haalbaar, plek voor 2 huisartsen, apotheek, podoloog, fysiotherapie en 3 appartementen, maar ook het parkeren, er is nauwelijks eigen grond beschikbaar voor parkeren. Het zou mooi zijn dat het allemaal gerealiseerd zou kunnen worden.

Door dit initiatief op de agenda te zetten, hebben wij vooral aandacht gevraagd voor de voorwaarden. Wij willen graag een discussie voeren in de raad aan de voorkant. Ook kan er door nieuwe inzichten of input vanuit de omgeving nog andere zaken op tafel komen.

De initiatiefnemer heeft veel opmerkingen en input vanuit de raad gekregen en is nu eerst aan zet om aan te tonen dat hij aan de voorwaarden kan voldoen.

Door de omgevingskamer zijn 4 voorwaarden geformuleerd en die zijn door het college overgenomen. De voorwaarden, vooraf aan de  bestemmingsplanprocedure zijn:

1. De haalbaarheid van een apotheek in Rouveen moet zijn aangetoond;
  2. De directe omgeving moet het parkeren kunnen opvangen;
  3. Er moet overeenstemming zijn over de inrichting van het openbaar gebied;
  4. Initiatiefnemer moet een informatieavond voor omwonenden regelen.

Huisarts Nia heeft toegezegd om snel de buurt te informeren, dit is niet de taak van de gemeente of raadsleden. Dit moet een initiatiefnemer doen. Zo hebben wij dit afgesproken in onze EPOS-procedure.

Het gaat om een fors bouwwerk voor deze locatie, er is amper eigen parkeergelegenheid. Wij hebben de vraag aan de wethouder gesteld of er samen met de initiatiefnemer ook naar alternatieven is gekeken. Wij denken dan aan: Rouveen-Zuid of plannen naast de NH-kerk voor woningbouw en een supermarkt. De NH-gemeente wil ook graag meer parkeerplaatsen realiseren in dit gebied. We weten dat het nu om het voorliggend plan gaat, maar hebben dit als suggestie meegegeven.

Staphorstdagen

In de afgelopen weken was er volop aandacht voor de Staphorst Dagen en Stichting Staphorst. Als gemeenteraad hebben we gesproken de waarde van de Staphorst Dagen en wat we verwachten we van organiserende instanties. Namens de fractie van de ChristenUnie heeft Jan Carlo Bos hierover een bijdrage gehouden. In zijn bijdrage heeft hij allereerst de waarde van de Staphorst Dagen onderstreept. We hebben veel te bieden in cultuurhistorisch, sportief, toeristisch en recreatief opzicht en ook op het gebied van ons bedrijfsleven.  En daar mogen we best trots op zijn en laten zien aan onszelf en onze toeristen. Voor de organisatie is het wel noodzakelijk dat subsidie-ontvangende partijen, waaronder Stichting Staphorst,  vooraf een subsidie aanvragen met een beschrijving van de verwachte activiteiten, met een bijbehorende en passende begroting en tevens dat zij achteraf verantwoording geven over wat ze hiermee gedaan hebben. Zo hebben we dat ook met elkaar vastgesteld in onze Subsidieregels.
Daarnaast heeft de fractie aandacht gevraagd bij de wethouder om aan de slag te gaan met specifieke subsidieregels voor deze activiteiten. Deze zijn nu (nog) niet beschikbaar. In deze regels staat vastgelegd voor welke activiteiten er een subsidie wordt gegeven, voor welke niet en wat de hoogte van de subsidie zal zijn. En wellicht ook dat specifieke bepalingen daarin kunnen worden opgenomen, bijvoorbeeld hoe we omgaan met speciale gelegenheden zoals jubilea of externe sponsoring.

Tot slot hebben wij onze waardering uitgesproken voor Stichting Staphorst. Deze Stichting heeft in de afgelopen jaren samen met alle vrijwilligers die hierbij betrokken zijn de Staphorst Dagen georganiseerd. En dat verdient een dikke pluim en onze waardering. En wij hopen dat Stichting Staphorst, wellicht in samenwerking met andere partijen zoals Stichting Toerisme en Recreatie, actief blijft, met, zoals de statuten van de Stichting dat zo mooi staat aangeven; het promoten van de gemeente Staphorst, haar cultuur, haar bedrijfsleven en haar middenstand.

Jan Carlo Bos

Afgeven vergunningen in coronatijd

De fractie van de ChristenUnie heeft signalen ontvangen dat er op dit moment geen bouwvergunningen meer worden afgegeven. In situaties waar normaal gesproken nog dezelfde dag een vergunning wordt afgegeven wachten mensen nu al 4 weken. Wij weten dat de coronamaatregelen hiermee te maken hebben. In sommige gevallen is het misschien niet direct een probleem dat het wat langer duurt. Maar het kan ook voorkomen dat bijvoorbeeld de financiering voor aankoop van grond afhangt van een vergunning. Door langere termijnen kan een optie op een bouwkavel in het gedrang kunnen komen of vervallen.

Wij hebben tijdens het tijdens de raadsvergadering van 12 mei de vraag gesteld, of het mogelijk is dat ondanks de maatregelen toch de gang in de vergunning verstrekking erin gehouden kan worden en de dienstverlening zoveel mogelijk doorgaat. Wellicht kan in sommige gevallen met een extra inspanning maatwerk toegepast worden.

De wethouder geeft aan dat het werken op afstand consequenties heeft voor de dienstverlening. Inwoners die problemen ondervinden, moeten dit aangeven bij de gemeente, dan kan gekeken worden wat hier aan gedaan kan worden.

Bij het programmaplan Energie & Klimaat

Het programmaplan Energie & Klimaat van de gemeente Staphorst is een plan voor de lange termijn. Het omvat stappen die we moeten zetten om in 2050 energieneutraal te zijn. Dit is lange termijn politiek. Het vergt forse inzet van financiële middelen en heeft veel impact op de samenleving.

Daarbij is het de vraag: maken we de plannen, de inhoud, leidend of maken we de financiën leidend?

Wanneer we de financiën leidend maken kijken we naar de korte termijn: Als de overheid niet met geld komt doen we niks. En schuiven we wettelijke taken en doelstellingen (onze eigen ambities uit de omgevingsvisie en het coalitieakkoord) voor ons uit. We gaan achter de feiten aanlopen en zullen op termijn een inhaalslag moeten maken. Is er dan wel geld?

Regeren is vooruitzien: een kwestie van lange adem, we hebben een horizon tot 2030 en 2050. Het overstijgt het niveau van de meerjarenbegroting. En we kijken niet alleen naar de horizon in Staphorst. Dit is een horizon voor heel Nederland. En dat is ook waar we als gemeente moeten zijn. In Den Haag: daarvan is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zich ook bewust: zij behartigen de belangen van de gemeenten om te komen tot een vergoeding van de toename van uitvoeringslasten voor gemeenten.

De Raad voor het Openbaar Bestuur is gevraagd advies te geven over wat de extra uitvoeringslasten voor decentrale overheden zijn op alle 5 sectoren van het Klimaatakkoord, hierop te reflecteren en aan te geven wat de bekostigingswijze kan zijn. De uitkomsten van dit onderzoek worden in de loop van 2020 verwacht.

Ook via onze CU-vertegenwoordigers in Den Haag, in de Tweede Kamer, laten we weten wat wij in Staphorst nodig hebben om deze lange termijn doelstellingen te realiseren.

Regeren is vooruitzien: een kwestie van lange adem. Er zijn veel hobbels die nog overwonnen moeten worden. Er moet in bekostiging van de energietransitie nog flink geschoffeld worden, maar daarna komen de grassprietjes wel weer naar boven. De plannen zijn helder, ambitieus en haalbaar. De uitvoering en bekostiging van sommige deelplannen nog niet geheel duidelijk.

Maar wanneer we niet die stip op de horizon zetten, in het oog houden en de randvoorwaarden creëren om dat te realiseren, blijven we waar we nu staan.

In onze afweging is een gezonde gemeentelijke begroting daarin leidend. Een betrokken en goed geïnformeerde raad is nodig om in een goed ambtelijk, bestuurlijk en politiek samenspel de doelstellingen te bereiken. Samen continu zoeken naar de juiste balans tussen doelstellingen, ambities en middelen.

Alberto Schra

Overijsselse ChristenUnie fracties op de bres voor lokale energie initiatieven

Beweeg- en sportvisie Staphorst

Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad  de nieuwe Beweeg- en sportvisie van Staphorst vastgesteld. Namens de fractie heeft Jan Carlo Bos hierover een bijdrage gehouden. Hij is daarbij ingegaan op het belang voldoende beweging, de positieve bijdrage van sport en wijze waarop deze visie tot stand is gekomen. Wel heeft hij aandacht gevraagd voor een realistische planning in de uitvoering van deze visie. De wethouder heeft toegezegd de planning goed in het oog te houden.

Zijn bijdrage kun je hier teruglezen...

Woonvisie

‘Samen met elkaar’, inwoners zoveel mogelijk zelf laten bepalen hoe en waar ze willen wonen. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat onze inwoners binnen onze gemeente een ‘wooncarrière’ kunnen doorlopen. Een passende woning op elk moment voor iedereen.

Met deze woonvisie zetten wij op het gebied van wonen de koers voor de komende jaren. De woonvisie geeft ons inzicht in waar wij de komende jaren aan willen werken. Het streven naar betaalbare koopwoningen, voldoende huurwoningen, woningen voor starters in alle kernen en meer diversiteit in de woningvoorraad. Speciale aandacht voor wonen met zorg en voor inwoners die door inkomen of gezondheid beperkte kansen op de woningmarkt hebben. Dit streven delen wij en spreekt ons aan.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat ook mensen met een beperkt inkomen keuzes hebben op de woningmarkt in onze gemeente. We denken daarbij in het bijzonder aan starters, vooral jongeren die graag een woning willen kopen. Jongeren in onze gemeente vinden huren over het algemeen niet aantrekkelijk. Veel jongeren werken al vanaf jonge leeftijd en zien huren niet als een effectieve manier van geldbesteding. Veel jongeren gaan uit huis wanneer ze vast werk hebben of gaan trouwen; ofwel: ze zijn klaar zijn voor een koopwoning. Deze moeten wij kunnen bieden wij moeten zuinig zijn op onze jongeren en voorkomen dat ze buiten onze gemeente een plek moeten gaan zoeken.

Maar ook aandacht voor inwoners met een middeninkomen, daar vallen ook veel jonge huishoudens onder en ouderen die graag willen doorstromen naar een passende woning die past bij hun levensfase. Er moet meer aanbod komen voor ouderen die willen verhuizen. Dit bevorderd de doorstroming. Inspelen op de verschillende behoeften en ouderen hebben verschillende behoeften. Een kleinere, grondgebonden woning met een eenvoudig te onderhouden tuin, of alternatieve woonvormen met zorg voor elkaar en van alles er tussenin.

De gemeente Staphorst heeft veel woningen nodig om te voorzien in de groei. De huidige ontwikkelingen rondom corona zal ook voor ons ook best wel impact gaan krijgen. Het kan wellicht een verandering in woningmarkt met zich meebrengen. Hoe deze ontwikkeling ook verloopt, de woonvisie ‘Samen met Elkaar’ biedt voor de gemeente Staphorst een beleidskader voor de komende jaren.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts