#opdefietse: Zwembad Staphorst de Broene 'eugte

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 25 september 2021 om 22:32

#opdefietse: Zwembad Staphorst de Broene 'eugte

Na de #Opdefietse-zomertour zijn Luuk, Meilof en Jan Carlo weer met de blauwe CU-fiets op pad gegaan. Deze week hebben we een bezoek gebracht aan ons zwembad De Broene ‘eugte.

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door Herma Steenbergen en Aaltje Compagner. Beide dames zijn bekende gezichten in het zwembad. Even tussen haakjes: Aaltje is al bijna 40 jaar in dienst van het zwembad – zo vertelde ze. Oftewel: wie heeft er geen zwemles van haar gehad?

Met de bekende hoesjes om de schoenen hebben we een rondleiding door het zwembad ontvangen. Het zwembad werd op dat moment gebruikt door banenzwemmers en in het recreatie-bad vond een beweegactiviteit plaats. Genoeg te beleven op deze ochtend. Wist u trouwens dat het zwembad jaarlijks door bijna 80.000 mensen wordt bezocht en dat er in totaal 19 mensen werkzaam zijn. De bezoekers komen uit Staphorst en de wijde omgeving.

Het zwembad wordt niet alleen gebruikt voor leszwemmen of doelgroep activiteiten. Er zijn ook meerdere verenigingen actief, zoals de reddingsbrigade, de duikvereniging, een triatlonvereniging uit Nijeveen en een zwemvereniging uit Meppel. Het zwembad wordt optimaal benut en dat is een mooie ontwikkeling.

Uiteraard mocht een kijkje achter schermen niet ontbreken. Een bezoek aan de installatieruimte vol met zwemwatertechniek. Het was een bekend terrein voor onze gastdames. Met kennis van zaken konden ze exact vertellen hoe de techniek van dit zwembad werkt. En natuurlijk kijken ze ook vooruit: op welke manier kunnen we ons zwembad verduurzamen? Momenteel worden de plannen hiervoor ontwikkeld.

Na de rondleiding hebben we met elkaar een kop koffie gedronken en verder doorgesproken over zwembadontwikkelingen. Over de keurmerken die het zwembad heeft, over het buitenterreinen en de plannen die daarvoor nog worden ontwikkeld. Over een mooie samenwerking met Oranjeborg in De Wolden: een organisatie voor dagbesteding en beschermd wonen. Zij onderhouden het buitenterrein in ruil om wekelijks te mogen zwemmen. Prachtig!

We hebben ook stilgestaan bij de impact van corona. Zwemlessen moesten noodgedwongen afgebroken worden. En na een (gedeeltelijke) openstelling werden allerlei (nood)maatregelen doorgevoerd. Een extra kleedruimte werd ingericht om voldoende afstand te kunnen waarborgen. Uitreiking van zwemdiploma’s werden buiten georganiseerd. Het digitaal aanmelden voor zwemactiviteiten. We waren onder de indruk dat zij, rekening houdend met alle regels, de schouders eronder zetten om zoveel mogelijk de zwemlessen en – activiteiten door te laten gaan.

En dat was ook de rode draad van dit bezoek. We mogen blij zijn met dit zwembad in onze gemeente. Het voorziet in de behoefte voor alle leeftijden. Met een enthousiast, energiek en deskundig team. Een team dat denkt in kansen en mogelijkheden!

P.s. Helaas zijn de foto’s van ons bezoek niet even scherp. Het ligt dus niet aan uw toestel. Een extra reden om toch zelf even een bezoekje te brengen😉