Pelgrimstocht

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 17 juli 2021 om 22:00

Pelgrimstocht

Zo’n tien jaar geleden wandelde mijn schoonmoeder vanaf Staphorst naar Santiago de Compostella. Een voetreis van dik 2.000 km. Niet in één keer overigens, maar in meerdere etappes. Ondanks dat, is en blijft het een enorme prestatie.

Als familie hebben we haar feestelijk onthaald op Praza do Obradoiro, het grote plein van Santiago. Het grote plein voor de Kathedraal van Santiago de Compostella. In verschillende toeristenboekjes wordt overigens dit plein één van de mooiste pleinen van Spanje genoemd. En terecht! Prachtig en heel erg indrukwekkend. Een aanrader dus.

Volgens velen eindigt de voetreis naar Santiago op dit plein. Dat klopt niet helemaal. Er is namelijk nog een korte pelgrimstocht, de Camino Finisterre,  dat begint vanaf dit plein en eindigt in Finisterre.  Finisterre betekent dan ook letterlijk ‘het einde van de wereld’ en is het meest westelijke punt van Spanje,  gelegen aan de Noord Atlantische Oceaan. Het zou ook de plek zijn waar de apostel Jacobus voor het eerst voet aan land zou hebben gezet.

Als familie hebben we samen de Camino Finisterre gewandeld. Een pelgrimstocht van 89 kilometer. Een rugzak met wat kleding, van overnachtingsplek naar overnachtingsplek en onderweg in contact zijn met mensen uit allerlei landen. Tijdens onze pelgrimstocht moest ik vaak denken aan de pelgrims in de tijd van het Oude Testament. Ook zij liepen met hun families onderweg naar Jeruzalem. Met elkaar Psalmen en liederen zingen. ‘Kom, ga met ons, en doe als wij’ (Psalm 122).  Genieten van de schepping en van elkaar!

Als fractie en gemeenteraad hebben we een drukke periode achter ons.  We hebben veel raadsbesluiten genomen. Met de nodige voorbereidingen in de raadsfracties. We hebben gesprekken gevoerd met inwoners in onze samenleving. Meerdere #OpdeFietse bezoeken gebracht aan verenigingen en instellingen. Op onze eigen nieuwe ChristenUnie-fiets.

Het is ook een periode geweest van het vertrek van onze waarnemende burgemeester Gerrit Jan Kok en de installatie van onze nieuwe (kroonbenoemde) burgemeester Jan ten Kate. We zijn dankbaar voor deze ontwikkelingen.

Maar we kijken ook om ons heen. We zien dat de effecten van coronavirus nog steeds zichtbaar zijn in onze samenleving. En dat natuurgeweld een spoor van vernieling en verdriet kan achterlaten in het zuiden van ons land en in onze buurlanden. Of wat te denken van de aanslag en het overlijden van Peter R. de Vries. Het zijn ontwikkelingen die een grote impact hebben op onze samenleving. En dan denk ik weer aan Psalm 122: Bid om de vrede en de rust in uw stad Jeruzalem. Om de vrede en rust in uw land. In uw gemeente!

Te midden van deze turbulente ontwikkelingen beginnen de vakanties. Een tijd van rust en ontspanning. Om even afstand nemen van ons dagelijks (raads)werk. Een tijd van terugblikken, maar van ook vooruitkijken. Een tijd om aandacht te geven aan elkaar en aan Gods schepping. En dat gun ik u, ondanks alles, van harte toe.

Ik wens u, mede namens de fractie, een fijne vakantieperiode!

Jan Carlo Bos

Foto: de routemarkering (Jacobsschelp) van de pelgrimstocht in Finisterre (‘het einde van de wereld’)