ChristenUnie Staphorst op eigen fietse

Jan Carlo.jpg
Door Jan Carlo Bos op 15 mei 2021 om 15:24

ChristenUnie Staphorst op eigen fietse

Het moment om een nieuwe aanwinst in de meimaand fietsmaand te presenteren is niet zo verwonderlijk. De ChristenUnie Staphorst beschikt namelijk sinds kort over een eigen CU-fiets om daarmee op pad te gaan. Fractievoorzitter Jan Carlo Bos is zijn nopjes met deze tweewieler: ‘Het is uniek exemplaar, helemaal in de kleuren van onze partij. En het resultaat mag er zijn: het past helemaal bij onze ‘Op de Fietse’ gesprekken’.

Op de Fietse was eigenlijk een campagneactie tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen. De ChristenUnie heeft toen ‘op de fietse’ verschillende instellingen, verenigingen en locaties in de gemeente Staphorst bezocht. Bos: ‘Met een bakfiets de gemeente in.  Niet in het gemeentehuis afspreken, maar: wij komen naar u toe. Om inwoners en bestuursleden in eigen omgeving hun verhaal te laten vertellen. Prachtig om te doen’. De actie was niet zonder beloning. De partij groeide tijdens de vorige verkiezingen van vier naar vijf raadsleden en maakt ook onderdeel uit van het College van Burgemeester en Wethouders.

Op de fietseOmdat de partij veel positieve reacties op deze actie kreeg hebben ze besloten om ‘op de fietse’ gesprekken te blijven voeren. ‘Dat is een bewuste keuze geweest! Ook op pad gaan wanneer er geen verkiezingen zijn’ aldus Bos. En dus brachten de raadsleden in de afgelopen jaren veel bezoeken.  Of het nu ging om het verenigingsleven, een verkeerssituatie of woningbouwplannen. Soms was daar ook aanleiding toe. Bos:  ‘Wanneer er belangrijke besluiten op de agenda van de gemeenteraad staan, willen we zelf, met eigen ogen, de situatie hebben gezien en met betrokkenen hebben gesproken. Dat wordt ook gewaardeerd. Uiteindelijk moeten we dan op basis van alle argumenten een besluit nemen’. Maar ook corona had impact. ‘Jammer genoeg hebben we een poos geen fysieke bezoeken kunnen afleggen, alleen digitale gesprekken. Dat is toch anders. Het voordeel is dat we ook in buitenlucht kunnen afspreken’.

Tot dusver gingen de raadsleden met eigen vervoer op bezoek. En daar moest verandering in komen. De fiets werd beschikbaar gesteld en vakmensen gingen er mee aan de slag. Uiteraard in de originele kleuren van de ChristenUnie. Met goedwerkend voor- en achterlicht, omdat ook verkeersveiligheid een belangrijk item voor de partij is.
Ook in de komende periode staan meerdere ‘Op de Fietse’ gesprekken op de planning. ‘In ieder geval gaan we in de komen weken naar Stichting Welzijn Staphorst en ook de voetbalverenigingen gaan we binnenkort bezoeken. Om te praten over ontwikkelingen zoals het Dienstencentrum of de impact van corona op het verenigingsleven. Maar we hebben nog behoorlijk lijstje met namen die we graag willen spreken, dus dat gaat goed komen ’, aldus de fractievoorzitter.

Maar de partij wil ook naar de lange(re) termijn kijken. In de komende periode worden ook gesprekken gepland om met elkaar over de toekomst van onze gemeente Staphorst door te spreken.  ‘Ik weet dat hierover al druk plannen geworden gemaakt’ volgens Bos. ‘Maar neemt niet weg dat we nu al openstaan voor alle goede ideeën. Of inwoners die, samen met ons, zich willen inzetten voor de ChristenUnie, zijn van harte welkom. Laat het ons weten. Onze fiets staat klaar!’

En op de vraag of hij genoeg conditie heeft voor al dat fietsen: ‘Haha, dat is inderdaad een bijkomend voordeel naast al dat vergaderen. Alhoewel, deze fiets heeft geen versnellingen, maar ja, ik ben net 40 jaar, dus dat mag voor mij geen probleem zijn. Ik hoop in ieder geval op vele en veilige kilometers en goede gesprekken’.