Plan locatie Waanders

Luuk.jpg
Door Luuk Hoeve op 16 februari 2021 om 23:01

Plan locatie Waanders

Nadat de omgevingskamer en het college een negatief advies hadden uitgebracht ligt de bal weer bij de initiatiefnemer. De raad kon zich in de raadsvergadering van 16 februari ook uitspreken over het voorliggende plan.

In grote lijnen vinden wij het een mooi ontwerp en past het ook in die omgeving, het is modern vormgegeven, hoewel de kant aan de snelweg ook wel wat authentieker en rustieker had mogen zijn. Als er ergens een locatie is waar dit kan, dan is het wel op die plek. Een locatie waar je iets kunt bouwen in de hoogte en waar je meer volume kwijt kunt.

De omgevingskamer geeft aan dat de massa van het gebouw onvoldoende aansluit op de directe omgeving. De forse massa van het gebouw vinden wij ook een minpunt en een aandachtspunt.

Het advies van de omgevingskamer is om het totaal aantal appartementen op deze locatie te verminderen van 94 tot 75 á 80, waarbij het aantal sociale huurappartementen wel tenminste 15 blijven. Wij zijn wel benieuwd hoe beeld er uit komt te zien wanneer het plan uit minder appartementen bestaat.

Appartementen langs de snelweg, in de QuickScan wordt aangeven dat alles qua fijnstof en geluid binnen de normen valt. De meest voorkomende windrichting in Nederland is zuidwest. Gemiddeld genomen komt de wind bijna 50% van de tijd uit het westen tot zuiden en waait dus meestal over de A28 en het appartementen complex. Daarom goed dat er veel aandacht wordt geschonken aan fijnstof, maar ook aan het geluid.

Voor het parkeren bij het Grand Café en parkeren in de kelder is ook nog aandacht nodig, wij begrijpen dat een deel van de in die kelder ingetekende parkeerplaatsen niet bruikbaar zal zijn. Wanneer het aantal appartementen minder wordt, kan het parkeren hierdoor ook opgelost worden. Wij denken ook aan parkeren voor bezoekers aan bewoners, daar moet ook rekening mee worden gehouden.

De raad heeft een mail van omwonenden ontvangen. Zij geven aan dat ze wel bij het eerste plan betrokken zijn, maar niet op de hoogte van het aangepaste plan. De omgevingskamer heeft dit ook benoemt en geven in het advies aan dat zij de verwachting hebben dat er bezwaren zijn tegen de nu voorgestelde plannen, o.a. ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen in de verkeerssituatie. Wij gaan ervan uit dat hier de komende tijd aandacht aan geschonken wordt en door burgerparticipatie de omwonenden verder betrokken worden. De vragen die gesteld worden moeten vooral door de initiatiefnemer met de omwonenden besproken worden.

De omgeving van het plangebied is aangeduid als het bruisende hart van Staphorst. De doelstelling is om te werken aan een duidelijker hart. Al met al zijn wij met de nodige kanttekeningen positief, in de QuickScan wordt een goed beeld gegeven van de herontwikkeling locatie Waanders. Wij willen ook een goede invulling van de huidige kop van de Muldersweg. Deze ontwikkeling kan een bijdrage leveren aan een duidelijker hart en ook meer levendigheid toevoegen. Dit is de ene kant. De andere kant is dat er voor de initiatiefnemer nog een flinke uitdaging ligt om de plannen zo aan te passen dat er een positief advies uit kan komen.