9 appartementen aan de Ebbinge Wubbenlaan

Luuk.jpg
Door Luuk Hoeve op 12 september 2020 om 17:12

9 appartementen aan de Ebbinge Wubbenlaan

Een meerderheid van de gemeenteraad van Staphorst heeft het plan van Vechthorst weggestemd om negen sociale huurappartementen aan de Ebbinge Wubbenlaan te bouwen. Een afweging tussen het bouwen van sociale huurwoningen en de bezwaren en belangen van buurtbewoners en winkeliers.

Dit voorstel was ook voor ons een lastige afweging. Enerzijds ligt er een concreet uitgewerkt plan op tafel die voorziet in de bouw van sociale huurappartementen. Onze vastgestelde woonvisie onderschrijft de behoefte aan sociale huurwoningen. Niet voor niets hebben we als gemeenteraad in 2018 de Vechthorst nog opgeroepen om gemaakte afspraken na te komen voor de bouw van tientallen sociale huurwoningen in Staphorst (zie bijlage). Het is de bedoeling dat deze gelijkvloerse appartementen (van 80 m2) primair worden toegewezen aan senioren. Deze woningen zijn erg schaars. Overigens krijgt niet iedereen deze woning toegewezen, dat is afhankelijk van woonsituatie en inkomen. We moeten ook constateren er op korte termijn geen concrete plannen zich aandienen voor de bouw van deze woningen. Op middellange termijn (jaren) komen wellicht mogelijkheden bij het Dienstencentrum of op de Slagen.

EWln situatie.jpgAan de andere kant van de afweging waren de bezwaren en belangen van buurtbewoners en winkeliers. Ze hebben aandacht gevraagd voor het parkeren, de verkeersdruk in de omgeving en de omvang van het gebouw ten opzichte de omgeving.  Bezwaren die voorstelbaar zijn. En als fractie van ChristenUnie moeten we deze bezwaren en belangen meenemen in onze afweging. We zijn op bezoek geweest en met de buurtbewoners gesproken. Zij hebben tekst en uitleg gegeven. Ze hebben het gevoel dat er niet echt naar hen geluisterd werd ten aanzien van hun belangrijkste bezwaren (bouwvolume en het parkeren). Het positieve is wel zij op zichzelf niet tegen dit plan zijn, maar dat zes appartementen voor hen echt het maximale is, gelet op de omvang van het gebouw en parkeren. Voor Vechthorst is bouw minder appartementen niet haalbaar om het gebouw financieel te kunnen exploiteren.

Tijdens de opiniërende raadsvergadering van 25 augustus hebben wij daarom als fractie van de ChristenUnie eerst nog een oproep gedaan aan de wethouder om te zoeken naar oplossingen. Een poging gedaan om tot een oplossing waar iedereen mee gediend is en dat daarmee ook een consensus met alle partijen bereikt kan worden. De gesprekken met de VechtHorst zijn er wel geweest, maar heeft helaas niets opgeleverd.

In aanloop naar de raadsvergadering van afgelopen dinsdag, waarin de raad een definitief besluit moest nemen over dit voorstel, heeft het college nog aanvullende informatie beschikbaar gesteld. Daarbij is tekst en uitleg gegeven op de beoogde doelgroep voor deze woningen, over ‘onze’ regels ten aanzien van parkeren en toewijzing. Uiteindelijk moeten we als gemeenteraad een besluit nemen.

Na wikken en wegen hebben we als fractie van de ChristenUnie ingestemd met het voorstel. Het is kiezen tussen grote(re) belangen. Voor ons sloeg de balans uiteindelijk uit naar een ‘voor’-stem omdat het plan past binnen onze woonvisie en prestatieafspraken. En in de laatste plaats, niet geheel onbelangrijk, het plan voldoet aan alle voorwaarden en uitgangspunten, ondanks de bezwaren en belemmeringen die de buurtbewoners -hoe begrijpelijk die ook zijn, laat daarover geen misverstand zijn! - die we als gemeenteraad zelf hebben vastgesteld voor deze ontwikkelingen en projecten. Ook daarin hebben wij als raad een verantwoordelijkheid.

Luuk Hoeve