#TROTSOPDEBOER – De Staphorster (vee)markt

Alberto.jpg
Door Alberto Schra op 23 november 2019 om 21:10

#TROTSOPDEBOER – De Staphorster (vee)markt

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdag lag er een voorstel op tafel om de Verordening op de Veemarkt in te trekken. En eigenlijk is dat jammer. Want waarom moet deze ingetrokken worden? Eigenlijk zou deze in onze agrarische gemeente ingelijst moeten worden en in de gang het gemeentehuis naast de foto’s van de burgemeester gehangen moeten worden. Cultuur-historisch erfgoed is het, zo’n veemarkt-verordening.

Ik kwam een bericht tegen dat de eerste Staphorster jaarmarkt al op dinsdag 11 april 1815 werd gehouden. Tot in het begin van de vorige eeuw ging dit gepaard met kermisattracties als de mallemolen en schiettenten.

Zelf ken ik deze veemarkt vooral van mijn jeugd, waarin op het marktplein tegenover dit gemeentehuis rijen koeien stonden opgesteld waartussen zich de Staphorster boeren en veehandelaren begaven en door fanatiek handjeklap eigenaar werden van de aangeboden koeien, paarden en pony’s.

Een prachtig schouwspel, maar ook een belangrijke sociale ontmoeting voor de deelnemers en bezoekers van de Staphorster markt. ’s Morgens voor we naar school in Meppel gingen haalden we er wijnballen. En ’s middags na schooltijd keerden we terug om ons geluk te beproeven op de grijpmachines, om een glimmend horloge te bemachtigen, en bij de schiettenten.

Ik werd door iemand geattendeerd op een bekendmaking van 24 mei 1921:

Volgens bericht van Gedeputeerde Staten der provincie Overijssel is door den Raad der gemeente Staphorst besloten tot het instellen van een weekmarkt in die gemeente, voor den handel in vee, varkens, kippen en ander gevogelte en eieren – wat betreft den handel in vee voor het tijdvak van 15 October tot 1 Mei – te houden te STAPHORST op den toegangsweg naar het station, des MAANDAGS, aanvangende des voormiddags te 8 uur.

Waarschijnlijk is tijdens de Tweede Wereldoorlog de wekelijkse veemarkt teloorgegaan. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de markt het imago van een braderie, gecombineerd met veehandel. In 2001 werd de markt afgelast door de uitbraak van de veeziekte mond-en-klauwzeer (MKZ). Daarna was ook de veemarkt in Staphorst voorbij.

Naar aanleiding van dit agendapunt heb ik wel even contact gezocht met de organisatie van de Kalverkeuring en de Handelskeuring. Want: stel dat zij van plan zijn om bij een van de evenementen een markt of veiling te houden, hebben ze dan nog wat aan deze verordening, in aangepaste vorm? Volgens de portefeuillehouder, burgemeester Segers, is het eenvoudiger om dit dan, als het aan de orde is, in hun vergunning op te nemen. Waarschijnlijk zal bij de komende raadsvergadering op 10 december na bijna tweehonderd jaar veemarkt in Staphorst de verordening in de archieven belanden.

Met hartelijke groet, Alberto Schra

Raadslid ChristenUnie Staphorst