Opdat wij nooit vergeten

CU-Logo-Staphorst-Impact-in-Cirkel-RGB.png
Door ChristenUnie Staphorst op 13 oktober 2018 om 16:20

Opdat wij nooit vergeten

In de afgelopen dagen zijn diverse artikelen en berichten verschenen over Joodse dwangarbeiders die in Tweede Wereldoorlog in verschillende Joodse Kampen in onze gemeente te werk zijn gesteld. Tijdens hun dwangarbeid zijn meerdere wegen aangelegd en kanalen gegraven in onze dorpen. In oktober 1942 zijn deze Joodse mannen afgevoerd naar Westerbork. Slechts een paar zijn levend teruggekeerd.

Wij vinden het belangrijk dat er aandacht is voor deze gebeurtenis als onderdeel van onze lokale geschiedenis. Niet alleen om de mensen die hier te werk zijn gesteld te herdenken of om deze geschiedenis voor ons voetlicht te brengen, maar deze aandacht is ook belangrijk om dit verhaal te kunnen doorvertellen aan onze kinderen en kleinkinderen. We lezen over verschillende (burger)initiatieven, in de vorm van een monument en/of lesbrieven, om hier vorm en inhoud aan te geven.

Tijdens de raadsvergadering heeft Jan Carlo Bos aan de burgemeester gevraagd wat de gemeente kan betekenen. De burgemeester vertelde dat hij het ook belangrijk vindt dat dit verhaal wordt doorverteld. De gemeente zal daarom medewerking verlenen. Binnen zullen ze in gesprek gaan met de werkgroep.

Een eerste stap…

(foto: G.J. Westhoff)