Beleidsplan WMO

WMOwoensdag 08 oktober 2014

Raadsvergadering 7 oktober 2014

Op 7 oktober heeft de gemeenteraad het nieuwe Wmo-beleid besproken. Gemeenten krijgen vanaf volgend jaar extra taken en verantwoordelijkheden op dit terrein. De gemeente Staphorst heeft hiervoor een beleidsplan opgesteld. De ChristenUnie is hier positief over. Wel maken we ons zorgen over de financiën vanaf 2016. Volgens plannen van de regering wordt het budget voor de gemeente Staphorst vanaf 2016 met 47%(!) gekort. De hele raad heeft hier zorgen over. Wethouder Bart Jaspers Faijer heeft aangegeven dat het college er alles aan wil doen om het rijk duidelijk te maken dat dit te rigoureus is. Hieronder de bijdrage tijdens dit debat namens de ChristenUnie.

Download Beleidsplan WMO

De decentralisatie van de WMO is een ingrijpende verandering voor veel partijen. Voor het gemeentelijk apparaat, voor zorgverleners, maar in het bijzonder voor de mensen die zorg nodig hebben. Veel mensen maken zich zorgen over de vraag wat er in hún situatie gaat veranderen. Het beleidsplan dat we vanavond bespreken geeft geen antwoorden op alle vragen en zal ook niet alle zorgen wegnemen. Wel geeft het de koers aan die ervoor moet zorgen dat we de zorg dichter bij de burger brengen.

Eigen kracht samenleving

In het beleidsplan staan veel zaken waar de eigen kracht van de burger aanspreken en het sociale netwerk rondom de burger. Dat is één van de pijlers van deze decentralisatie waardoor de zorg ook efficiënter moet kunnen functioneren. In onze gemeente zijn veel sociale netwerken behouden gebleven. Veel zaken gebeuren daardoor al efficiënt. We denken hierbij bijvoorbeeld aan netwerken door de kerken in onze gemeente. Intensivering van het contact tussen kerken en de gemeentelijke overheid vinden we daarin belangrijk. Waar we ons echter wel zorgen om maken is de eigen kracht van burgers die hun netwerk niet weten te activeren of geen netwerk hebben. We vinden het van belang dat we als overheid altijd een vangnet blijven creëren voor deze groep mensen.

Herindicaties

Helaas constateren we dat er op dit moment niet voldoende zicht is op de ondersteuningsvraag van alle cliënten die vanuit de AWBZ naar de gemeente komen. In 2015 zal er daarom een keukentafelgesprek gevoerd worden met deze cliënten. Mensen die overgaan van de AWBZ naar de WMO hebben op dit moment soms al jarenlange professionele begeleiding. Vaak is er al een ondersteuningsplan. Wordt de huidige professionele begeleiding uit de AWBZ ook betrokken bij het keukentafelgesprek?

Huishoudelijke hulp

In de nieuwe situatie zal er minder snel een beroep gedaan kunnen worden op huishoudelijke hulp. Er bestaat niet langer een recht op een schoon huis. Afgelopen weekend berichtten media dat er tussen gemeenten grote verschillen bestaan over de wijze van invulling in het jaar 2015. Op welke wijze is het college voornemens om hierin te handelen? Hierbij wijzen we ook op een aangenomen motie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer waardoor 40 miljoen euro extra beschikbaar is gesteld voor de huishoudelijke hulp. Om als gemeente hiervoor in aanmerking te komen moet er voor 15 oktober een verklaring worden ingediend bij het Ministerie van VWS. Heeft het college actie ondernomen om aanspraak te maken op deze extra financiële middelen voor huishoudelijke hulp? Kan het college aangeven op welke wijze zij deze gelden gaat inzetten?

Mantelzorgers

Er zijn in Staphorst veel mantelzorgers die zorgen voor iemand uit hun omgeving. Tot 1 januari bestaat er het Mantelzorgcompliment, een blijk van waardering voor het werk dat de mantelzorger verricht en een tegemoetkoming in mogelijke kosten. Dit verdwijnt en het budget is straks vrij besteedbaar voor gemeenten. Wij roepen het college op om dit bedrag beschikbaar te houden voor de mantelzorgers. Landelijk zijn er zo’n 3,5 miljoen mantelzorgers. 450.000 mantelzorgers voelen zich zwaar of zelfs overbelast. We vinden het van belang dat de mantelzorgers in onze gemeente zich straks gehoord weten door de gemeente, zorginstelling en hulpverlener. Er moeten laagdrempelige mogelijkheden voor hen zijn om tijdig aan de bel te trekken als het hen te veel wordt.

Dagbesteding

Een mogelijkheid waardoor mantelzorgers worden ontlast kan de dagbesteding zijn. Dat is een belangrijke vorm van zorg waar we als lokale overheid naar de mening van de ChristenUnie in moeten blijven investeren. Zeker in een tijd waarin we verwachten dat mensen langer thuis blijven wonen is het belangrijk dat deze voorziening gewaarborgd blijft.

Levensloopbestendig wonen

De WMO-raad stelt heel terecht het onderwerp levensloopbestendige woningen aan de orde. Veel woningen in onze gemeente zijn een gemeentelijk- of rijksmonument. Plannen om deze woningen te verbouwen en ze levensloopbestendig te maken botsen vaak met regelgeving. Kan het college aangeven hoe zij de ontwikkeling van levensloopbestendige woningen ziet in relatie met botsende regelgeving ten aanzien van monumenten?

Compensatieregeling chronisch zieken en gehandicapten

In het beleidsplan wordt ingegaan op de compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten. U heeft een aantal uitgangspunten genoemd in de beleidsnota. De doelgroep is beperkt tot inwoners van 18 jaar en ouder met een inkomen van maximaal 120% van het wettelijk minimumloon. De ChristenUnie ondersteunt het uitgangspunt om een inkomensgrens te stellen. Wel vragen we ons af of de grens van 120% juist is gekozen. Kan het college onderbouwen waarom voor deze inkomensgrens is gekozen?

Klachtenregeling

In het beleidsplan staat dat er wordt aangesloten op onze lokale klachtenregeling. We vinden dat de gemeente zeker de eerste jaren een open oor moet hebben voor zaken waar mensen tegen aanlopen in de nieuwe WMO. Daarbij moeten we juridisering zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Hoe kijkt het college aan tegen de invoering van een ombudsfunctie, al dan niet tijdelijk? Graag zien we dat de zorgaanbieders ook opdracht krijgen om een klachtenregeling in te stellen.

Monitoring

De ChristenUnie vindt het van belang dat we de vinger aan de pols houden bij de uitvoering van dit beleid. We moeten voorkomen dat er onbedoeld mensen tussen wal en schip belanden. De ChristenUnie vindt het van belang om de zorg goed te monitoren en hierin ook de raad in mee te nemen. Graag zien we een voorstel op welke wijze er gemonitord gaat worden en op welke wijze er frequent gerapporteerd zal worden aan de raad.

Financiën

In nagenoeg elk debat over de decentralisaties komen de zorgen ten aanzien van de bezuinigingen aan de orde. Ook nu ontkomen we hier niet aan. Door een nieuw verdeelmodel zal de gemeente Staphorst in 2016 een korting op het Wmo-budget ontvangen van maar liefst 47%! De ChristenUnie heeft hier grote zorgen over. Is het college actief in gesprek met het rijk om deze bizarre bezuiniging te bespreken?

Tot slot

Er is veel gesproken in de afgelopen periode over de decentralisatie van de zorg. Onzekerheid speelde daarbij altijd een grote rol. Onzekerheid over de vraag of gemeenten de nieuwe taken aankunnen. Onzekerheid of er voldoende financiële middelen zijn. Onzekerheid over de juiste gegevens. Heel begrijpelijk en de ChristenUnie deelt deze zorgen ook. We moeten er echter voor waken dat we hierdoor niet het morele doel uit het oog verliezen die deze decentralisatie beoogt. De decentralisatie ziet de ChristenUnie niet in de eerste plaats als een bezuinigingsslag, maar als een kans voor een meer zorgzame samenleving. Een samenleving waarin zorg dichtbij de mensen staat, waarin mensen voor elkaar zorgen en er voor iedereen een plaats is. Met een overheid die als vangnet fungeert wanneer de samenleving niet in staat is zorg te verlenen.

Alwin Mussche

Reacties op 'Beleidsplan WMO'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.